Coop-chef om ambitiøst vinsats: Vinmarkedet har trængt til at blive rusket op

Det er med stor selvsikkerhed, at Coop går ind i markedet for onlinesalg af vin. Samtidig er satset første brik i en ny onlinestrategi, der kan sprede sig til andre kategorier, fortæller vinchef.
Foto: PR. Coop.
Foto: PR. Coop.

Efter flere års tilløb er Coop klar til at brage ind i markedet for onlinesalg af vin. Selvtilliden fejler ikke noget for den store danske detailkoncern, der går efter at blive landets største inden for maksimalt fire år.

Brian Karstens, der er vinchef i Coop og kommer til at stå i spidsen for onlinesatset Vincooperativet, mener nemlig, at det er helt oplagt at gå ind og gøre noget nyt.

"Det er er et marked, der har trængt til at blive rusket i, men også et marked, som har en vis modenhed nu. Der er ikke mange andre kategorier, hvor man er så langt fremme online som vin. Samtidig er der gået lidt selvsving i det. Der sker ikke noget nyt inden for online vinsalg, og det er der, hvor vi mener, at vi kan byde ind med noget nyt," siger han.

Et eksempel på stilstanden er ifølge Brian Karstens, at de store onlineaktører på vin ligner hinanden utroligt meget og har fokuseret for lidt på forbrugerne.

"Jeg har den filosofi, at hvis du ikke udvikler dig, så er der en stor sandsynlighed for, at du bliver overhalet inden om, og jeg synes ikke, at de har udviklet sig. Når vi kan se den træghed og konservatisme inden for den her kategori, siger vi okay, der er en plads til at gøre det anderledes," lyder det videre.

Vil konkurrere med viden og kundekontakt

I onlinesatset vil Coop derfor tage deres erfaring med direkte og massiv kundekontakt ind i den digitale verden. Det skal være et vinsalg, der tager folk i hånden og bruger mange ressourcer på at gøre folk klogere på vinmarkedet.

"Forbrugerne vil gerne vide mere om vin, for det er et område, der er præget af en vis grad af snobberi. Man vil gerne blære sig med den viden, man har, og så vil man tie stille om det, man ikke ved noget om. Der vil vi gerne hjælpe folk med at få viden," fortæller han.

Det kommer Coop bl.a. til ved at have en hel redaktion, der skal spytte vinartikler ud, ligesom man har hyret en sommelier, der vil føre en blog og brevkasse, hvor folk kan skrive ind.

Desuden vil man tilbyde alt, hvad der knytter sig til vin. Lige fra vinrejser til vinkøleskabe.

Bliver første af flere skridt på onlinemarkedet

Vinchefen lægger ikke skjult på, at hvis det lykkes, som forhåbet og forventet, så kommer der meget mere i samme dur fra Coop. Der er mange kategorier, der kan tåle at blive gentænkt, når de præsenteres og sælges online, lyder det.

"Det er et signal om, at hvis det går godt, så er vi nogle tosser, hvis vi ikke spreder det ud. Det er lidt for tidligt at nævne specifikke kategorier, men der er en række kategorier, der har samme karakteristika som vin," siger han.

Direkte adspurgt kalder han det dog "en god ide", at se på ølkategorien med lignende onlinebriller.

Coop har fulgt markedet for onlinesalg af vin gennem tre års tid og arbejdet konkret på Vincooperativet i et år.

Brian Karstens formulerer satset som en konsekvens af, at man har ment, at man kan gøre det bedre end i Coopmad inden for vin, men at det ikke skal ses som et udtryk for, at man er på vej væk fra Coopmad i en større sammenhæng.

"Overhovedet ikke. Det er en tilføjelse," lyder det.

Foto: PR. Coop.
Foto: PR. Coop.

Samtidig understreger han, at det ikke er et udtryk for, at vinsalget er faldet i Coops dagligvareforretninger, omend det er udvikler sig relativt fladt. Brian Karstens frygter heller ikke at komme til at kannibalisere på koncernens fysiske salg.

"Det, vi kommer til at markedsføre, bliver rigtig meget vine, der ikke findes i vores butikker. Det er vine fra et andet segment," forklarer han.

Det vil typisk være dyrere kvalitetsvine, som vil blive markedsført i Vincooperativet. I det finder Brian Karstens også en af de største udfordringer i forhold til at komme i mål med en omsætning på mellem 250–300 mio. kr. inden for fire år, som er målsætningen.

"Vi skal have skabt et kendskab til vores sats. Jeg tror også, at vi får en udfordring omkring, at nogle mennesker hellere vil brække begge ben på langs end at blive set med en supermarkedspose i hånden. De skal forstå, at det er fint, men omvendt hvis du plejer at købe en Pétrus eller Pingus, som du er vant til at give 8000 kr. for og nu kan få den til 7000 kr. hos os, så er det måske mere interessant alligevel," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter