Danske detailvirksomheder halter efter den generelle vækst

De danske dagligvarekoncerner har ikke rykket sig meget, når det gælder omsætningsvækst i de seneste ti år.
Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen

Dansk detailhandlen har rykket sig mindre frem, end den generelle tendens blandt landets største virksomheder.

Det skriver Berlingske.

Generelt voksede de 1000 største virksomheder herhjemme med lige over 8 pct. på omsætningen sidste år. For 11 detailvirksomheder, som Berlingske har kigget på, lå det tal på under 1 pct.

Et eksempel er Coop, der sidste år havde en omsætningsvækst 4 pct. i 2018.

"Konkurrencen er skarp, fordi der er en overkapacitet af butikker med nogle meget stærke udenlandske kæder bag, som er ekspansive i de her år. Det betyder, at priserne ikke stiger," siger Jens Juul Nielsen, informationschef i Coop, til avisen.

Discountsalget vokser i Europa og Danmark ligger i front

Nemlig.com udvider på Sjælland

Flere køb i supermarkederne sender detailsalget op

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter