Det er nemmere at tjene penge på specialøl end almindelige pilsnere, og forbrugerne er i højere grad villige til at smide penge efter sådanne premiumprodukter. Det mærker de store bryggerier som Carlsberg, Heineken og Royal Unibrew, der alle tre har slået kursrekorder i år som følge af højere indtjeningsvækst drevet af dyre produkter.
Det skriver Børsen. Det er stadig forholdsvist nyt at tage en masseproduceret vare som øl og forsøge at adskille produktet fra mængden, men analytiker Søren Samsøe fra SEB mener, at trenden er en stor byggesten for bryggeriernes fortsatte vækst, fremgår det.
"Det her er helt klart en trend, som vi kun lige er i starten af, og vi vil se den fortsætte i hvert fald de næste 10-15 år. Det er den vej, det går p.t. Generelt vil man inden for drikkevarer have nye og/eller specielle brands, som også kan være alkoholfri produkter," siger han til avisen.
Carlsberg-topchef: Specialøl skal fylde en femtedel af forretningen
Hjemvendt Carlsberg-direktør i Danmark: Vi skal være en rollemodel for koncernen
Royal Unibrew: Salget af alkoholfrie øl rykker på årets festivaler