Carlsbergs topchef, Cees't Hart, vil have øget fokus på salg af specialøl, da disse bidrager til en væsentlig højere indtjening end kernemærkerne Tuborg og Carlsberg.
Det skriver Berlingske Business.
Cees't Hart har siden sin start i Carlsberg i 2015 arbejdet på en strategi om at øge salget af specialøl. Indtil videre er salget af specialøl og alkoholfri øl mere end fordoblet de sidste fire år, og specialøllene udgør nu omkring 14 pct. af selskabets omsætning.
"Den næste milepæl for os er, at kategorien skal udgøre 20 pct. af vores omsætning, og vi ved, at det er muligt, for i Vesteuropa udgør kategorien allerede 21 pct. af omsætningen, og vi ser, at det gør en stor forskel for vores marginer," siger Cees't Hart til Berlingske Business.
Salget af specialøl bidrog også til den positive vækst i regnskabet for andet kvartal, som blev præsenteret torsdag. Topchefen udelukker heller ikke, at specialøl muligvis på sigt vil stå for størstedelen af forretningen.
De velkendte mærker Carlsberg og Tuborg udgør dog stadig den største del af forretningen, og trods det dårlige vejr på flere vesteuropæiske markeder har kernemærkerne også leveret en solid vækst.
Finanshuse hæver Carlsberg-kursmål på stribe
Kinesisk medvind får Carlsberg til at skrue op for investeringerne
Topledelsen i Carlsberg sælger aktier for tocifret millionbeløb