Mens den samlede ølbranche kigger ind i et marked, hvor der bliver solgt færre øl end hidtil, har producenterne af alkoholfri øl kronede dage.
Sådan er billedet også i Sverige, skriver Food-Supply.se.
Ifølge den seneste svenske statistik steg salget af alkoholfri øl sidste år med hele 41 pct., og salget udgør nu omkring 10 pct. af det samlede ølsalg i handlen, hedder det.
"Vi modtager konstant stærke meldinger om, at det alkoholfri vinder frem i forskellige sammenhænge, hvor forbrugeren ønsker at nyde den gode smag af øl, men ikke ønsker alkoholen," udtaler Karin Atterfors, marketingchef for øl i Carlsberg Sverige.
Herhjemme blev der sidste år lanceret 11 nye alkoholfrie øl, og kategorien voksede på dansk grund med 32 pct. Samlet blev der solgt 4,3 millioner liter alkoholfri øl, viser den seneste opgørelse fra Bryggeriforeningen.
Carlsberg-topchef: Specialøl skal fylde en femtedel af forretningen
Royal Unibrew: Salget af alkoholfrie øl rykker på årets festivaler
Ølmager med medvind i det alkoholfrie sejl: Fordomme kan nemt sætte markedet tilbage