Fynsk bryghus flytter i nye lokaler og åbner sin første bar
Munkebo Brewery, der tidligere har været lukningstruet, er i gang med at vende forretningen. Det skal ske med flytning til et pakhus, hvor man vil åbne egen bar og destilleri. Desuden vil bryghuset skrue op for eksporten.
Munkebo Brewery var i sommeren 2017 på randen til at gå nedenom og hjem, før det blev reddet af en svensk investor. Nu flytter bryggeriet med Claus Christensen i spidsen ind i nye lokaler, hvor han vil bygge sin første egen bar – og selvfølgelig brygge øl.
Bryghuset rykker ind i et pakhus ved Odense Havn, hvor gæster skal bydes indenfor til en tår og en bid i samarbejde med streetfood-boder.
I første omgang skal konceptet testes henover sommeren. Hvis det viser sig at blive en succes, skal pakhuset ombygges permanent til formålet.
Munkebo Brewery er dermed tilsyneladende ved at finde fodfæste og overskud til igen at tænke offensivt, selvom bundlinjen endnu ikke står skrevet i sort.
"Der bliver stadig minus i 2018, men det er en væsentlig forbedring i forhold til året før. Tallene for i år ser fornuftige ud. Men vi kan langt fra læne os tilbage. Det er stadigvæk hårdt arbejde med ærmerne smurt op, men det ser meget bedre ud," siger Claus Christensen, brygmester og direktør i Munkebo Brewery.
Selskabets bundlinje landede på minus 0,7 mio. kr. i 2017 og minus 1,5 mio. kr. i 2016, mens tallene for 2018 endnu ikke er offentliggjorte.
Nørden arbejder med små portioner
På hjemmebanen Danmark har Munkebo Brewery fået nogle "gode faste kunder", blandt andet pizzarestauranten Mother i København. I fællesskab har parterne for eksempel udviklet en IPA, der kom med i opløbet til at blive årets ølnyhed sidste år blandt 1825 nye øl, hvor den blev udvalgt sammen med otte andre.
Og netop udviklingen af nye øl er kernen for Munkebo, der blot har tre-fire faste øl i sortimentet.
"Jeg elsker at afprøve nye gærstammer og nye råvarer i små portioner. Jeg laver bare nogle få hundrede liter for at få folk til at nyde dem og give feedback. De bedre opskrifter kan man så lave mere af," siger den 43-årige brygmester og fortsætter:
"Vi skal aldrig blive store, det kan ikke lade sig gøre, tror jeg. Jeg er jo bare en kæmpe nørd, der render rundt og rører i gryderne."
Alligevel vil han gerne sende mere øl ud over landets grænser, så selskabet vokser. Forretningen i udlandet er også en af årsagerne til, at Munkebo har skiftet det danske navn Munkebo Mikrobryggeri ud med det engelske Munkebo Brewery.
"Danmark er bare et lillebitte land, så eksport er det, der skal give smør på brødet. Vi er lidt i Stockholm, lidt i Oslo, lidt i Japan, lidt i San Fransisco," fortæller han.
Især Japan gemmer på et potentiale, ifølge ham. Særligt én japaner, Atsunori Tomimoto, er blevet vild med øllene fra Fyn; faktisk så vild med dem, at han har besluttet sig for at rejse til Danmark for at lære at brygge selv, hvorfor Claus Christensen har taget ham i lære de næste måneder.
"Det kan sagtens være, at han kommer til at starte et datterselskab op i Japan, og vi tager over og starter ham op. Det kommer an på, hvad han har lyst til. Nu skal vi først lige lære ham, hvordan man gør," fortæller Claus Christensen.
På gravens rand
Selskabet var ellers i sommeren 2017 lukningstruet, idet kassen var tom, og resultaterne negative. Men i sidste øjeblik kom en svensk investor og forretningsdrivende ind fra sidelinjen, Jokke Nurminen, som Claus Christensen havde mødt via deres distributør i Oslo.
Nu ejer de hver deres halvdel af virksomheden, og Claus Christensen blev igen indsat som direktør fra juni 2018.
"Jokke rejser rigtig meget rundt i hele verden, og han har altid nogle flasker med i kufferten, så han kan uddele smagsprøver til folk," siger Claus Christensen.
Lige nu tæller selskabet udover de to også et par praktikanter og en sekretær, og han regner med at skulle ansætte flere, i første omgang bartendere til den nye bar.
"Vi har travlt, så prioritering af tid er en udfordring. Tid og penge kan kun bruges én gang. Nu har vi fået lidt vind i sejlene, så det handler om at sørge for, at vi kan blive ved med at få medvind, blandt andet ved de her nye bedre lokaler, hvor vi også kan få flere folk ind."
Det tyske måltidskasseselskabs nordiske afdeling Hellofresh Nordic lander et millionoverskud på bundlinjen i året 2023, som har været præget af ”pres på husholdningernes indkomster.”
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Stigende import af polsk kylling til Danmark presser kyllingeselskabet Danpo, som holder igen med udfasningen af hurtigvoksende kylling, selvom forbrugerne er på vej tilbage, fortæller adm. direktør.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.