FødevareWatch

Carlsberg-topchef på telekonference: Solid start på året

Topchefen for bryggerikoncernen Carlsberg siger, at selskabet kommer godt fra start og blandt andet fokuserer på Vietnam, Indien og Kina, hvilket har givet pote.

Foto: Ritzau/Scanpix/Martin Lehmann

Carlsberg har fået en solid start på året, og selv om det overordnet set er et lille kvartal for koncernen, er udviklingen i Asien vigtig i dette kvartal.

Det siger topchefen Cees 't Hart på et telepressemøde.

"Selv om kvartalet er vores mindste, så er det anderledes i Asien, hvor året starter med det kinesiske nytår," siger han.

Og netop udviklingen i den region var specielt gunstig i første kvartal.

Selv om det kinesiske nytår faldt tidligere i år, og en del af indsalget til festlighederne derfor lå i fjerde kvartal sidste år, så blev den rapporterede vækst i regionen 27,6 pct. Den organiske vækst blev på 15,3 pct., og omsætningen landede på 4,602 mia. kr. mod ventet 4,123 mia. kr. og 3,608 mia. kr. i første kvartal sidste år.

"Vi siger i vores strategi Sail 22, at vi vil fokusere på VIC-landene - Vietnam, Indien og Kina - og det er netop dem, der udvikler sig godt i kvartalet," siger han.

Sail 22 fokuserer også på specialøl (craft and specialty-øl) og alkoholfri øl. Også der er der en god udvikling. For fadøl og specialøl er væksten 18 pct., og alkoholfrit øl vokser 15 pct.

Rusland er præget af øget priskonkurrence. Carlsberg har hævet priserne i fjerde kvartal og i første, og konkurrenter er på flere produkter ikke fulgt med. Det har resulteret i faldende markedsandel i mængder.

"Vi er ikke pessimistiske i Rusland, men realistiske," siger Cees 't Hart.

Carlsberg holder fokus på værdi og ikke mængder, men vil følge udviklingen nøje og eventuelt tage action senere på året, hvis udviklingen ikke vender.

"Vi er ikke bekymrede over udviklingen, men vil eventuelt reagere i andet halvår," siger Cees 't Hart.

I Østeuropa, hvor Rusland er det klart største marked var den rapporterede vækst 1,1 pct., og omsætningen landede på 2,014 mia. kr. mod ventet 2,026 mia. kr. og 1,992 mia. kr. året før.

Overraskende positiv vækst i Asien sender Carlsberg frem

Carlsbergs omsætning steg mere end ventet

Unibrew-topchef: Opkøb går som planlagt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier