FødevareWatch

Carlsbergs omsætning steg mere end ventet

Bryggeriet Carlsberg slår analytikernes forventninger med en øget omsætning, der landede på 13,89 mia. kr. i årets første kvartal. Samtidig fastholdes forventningerne. (Opdateret)

Foto: Ritzau/Scanpix/Finn Frandsen

Verdens tredjestørste bryggeri, nåede i første kvartal i år en koncernomsætning på 13,89 mia. kr. mod 12,7 mia. kr. i samme kvartal året før.

Det viser selskabets kvartalsopdatering for første kvartal, som ikke byder på resultattal. Første kvartal er normalt bryggeriselskabers svageste kvartal.

Omsætningen voksede dermed mere end ventet, idet analytikerne havde ventet 13,47 mia. kr., ifølge et estimat indsamlet af Carlsberg.

Den organiske vækst var 6,4 pct., mens analytikerne havde ventet 4,5 pct.

Overraskende positiv vækst i Asien sender Carlsberg frem

Den rapporterede vækst var 9,3 pct. som følge af en positiv effekt fra opkøb på 2,6 procentpoint og valutakursudsving med en positiv effekt på 0,3 procentpoint.

I mængder var der tale om en vækst på 3,4 pct. organisk og 6,7 pct. rapporteret. Der var ventet en organisk vækst på 2 pct.

Tuborg-volumenerne steg 7 pct., Carlsberg med 2 pct., Grimbergen 4 pct. og 1664 Blanc med 30 pct.

Fastholder forventningerne

For 2019 ser Carlsberg fortsat en organisk vækst i driftsresultatet med encifrede procenter.

Bryggeriet venter desuden en positiv valutaeffekt på 150 mio. kr. for hele året. Tidligere var skønnet her 0.

Østeuropa klarede sig en smule dårligere end ventet

Carlsbergs østeuropæiske forretning, herunder i særdeleshed Rusland, hvor Carlsberg er klart markedsleder med en markedsandel på omkring en tredjedel, klarede koncernen sig en smule dårligere end ventet i første kvartal af i år.

Østeuropa-regionen kom ud af kvartalet med en omsætning på 2,014 mia. kr. mod 1,992 mia. kr. i samme kvartal af 2018. Der var ventet et resultat på 2,026 mia. kr. blandt analytikerne, viser estimater indsamlet af bryggeriet selv.

Den østeuropæiske nettoomsætning steg organisk 5,1 pct. i kvartalet. Rapporteret steg nettoomsætningen 1,1 pct.

Carlsbergs østeuropæiske region dækker Rusland, Ukraine, Hviderusland, Kasakhstan og Aserbajdsjan.

Vesteuropa lander som ventet

Carlsberg solgte i årets første kvartal lige så meget øl på bryggeriets modne, men indtjenings- og omsætningsmæssigt klart største region - Vesteuropa - som det var ventet blandt analytikerne.

Omsætningen i regionen nåede 7,27 mia. kr. mod 7,1 mia. kr. i kvartalet i 2018. Blandt analytikerne adspurgt af bryggeriet selv var der ventet en omsætning på netop 7,27 mia. kr.

Nettoomsætningen i Vesteuropa steg organisk 2,4 pct. Den rapporterede vækst i omsætningen var på linje med den organiske vækst, da der kun var ubetydelige valutapåvirkninger.

Salget af øl i Vesteuropa blev på 9,3 mio. hektoliter mod 9,2 mio. hektoliter i samme kvartal i 2018.

Regionen dækker Vesteuropa og Skandinavien, men også Balkanlandene og Polen samt de tre baltiske lande Estland, Letland og Litauen.

Carlsbergs grønne omstilling rykker mod ukendt land: "Vi skal blive ekstremt meget klogere for at komme i mål"

Carlsbergs storkonkurrent indtager Danmark med ny øl – og flere er på vej

Unibrew-topchef: Opkøb går som planlagt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier