FødevareWatch

Overraskende positiv vækst i Asien sender Carlsberg frem

Kineseres hang til øl sender salget frem hos Carlsberg, og Asien vokser med 28 pct. Bryggerikoncernen melder om en god udvikling i Kina og Vietnam, hvor Tuborg-øl vinder indpas.

Foto: Tuborg

Carlsberg havde fremgang i salget af øl og andre våde varer i første kvartal, hvor særligt det asiatiske marked gik frem. Bryggeriet nævner en god udvikling i Kina, Vietnam og Indien, hvor Tuborg bliver fremhævet som et af de mærker, forbrugerne har haft hang til.

Carlsberg havde i første kvartal af 2018 større omsætning i bryggeriets næststørste region - Asien - end ventet af analytikerne.

Omsætningen steg 28 pct. og nåede i kvartalet 4,602 mia. kr. mod 3,608 mia. kr. i første kvartal 2018. Dermed ligger omsætningen også 12 pct. over analytikernes forventninger, som ifølge estimater fra Carlsberg havde en forventning om 4,123 mia. kr.

Nettoomsætningen i Asien steg organisk 15,3 pct. som følge af et pris/mix på 5 pct. og en flad samlet volumenudvikling. Rapporteret steg nettoomsætningen 27,6 pct.

"Vi har fået en god start på året - specielt med stærk volumenvækst i Asien og fortsat fremgang i vores fad, special og alkoholfri kategorier," siger adm. direktør Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet.

Carlsberg forklarer den stærke vækst i mængder med veludførte aktiviteter i forbindelse med festligheder i regionen specielt i Kina og Vietnam. Trods hårde sammenligningstal og et stærkt første kvartal sidste år voksede mængderne i Indien med midt encifrede procenter.

Stigningen i pris/mixet er et resultat af fortsat premiumficering og øgede priser. Salget af internationale mærker var stærkt på de fleste markeder i regionen, fremhæver Carlsberg.

Regionen består af Kina, Nepal, Indien, Malaysia, Sri Lanka, Indonesien, Vietnam og Cambodia.

Ud over et højere salg er omsætningen også hjulpet af stigende valutakurser i Kina, Malaysia og Laos. Det giver flere penge i kassen til Carlsberg, når der veksles til kroner.

Carlsberg har de seneste år satset på at sælge flere øl i de høje priskategorier, hvor der er bedre indtjening.

Carlsbergs omsætning steg mere end ventet

Carlsberg halser efter konkurrenterne i Asien

Carlsberg vil teste alkoholfrie øl i Kina

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier