FødevareWatch

Overraskende positiv vækst i Asien sender Carlsberg frem

Kineseres hang til øl sender salget frem hos Carlsberg, og Asien vokser med 28 pct. Bryggerikoncernen melder om en god udvikling i Kina og Vietnam, hvor Tuborg-øl vinder indpas.

Foto: Tuborg

Carlsberg havde fremgang i salget af øl og andre våde varer i første kvartal, hvor særligt det asiatiske marked gik frem. Bryggeriet nævner en god udvikling i Kina, Vietnam og Indien, hvor Tuborg bliver fremhævet som et af de mærker, forbrugerne har haft hang til.

Carlsberg havde i første kvartal af 2018 større omsætning i bryggeriets næststørste region - Asien - end ventet af analytikerne.

Omsætningen steg 28 pct. og nåede i kvartalet 4,602 mia. kr. mod 3,608 mia. kr. i første kvartal 2018. Dermed ligger omsætningen også 12 pct. over analytikernes forventninger, som ifølge estimater fra Carlsberg havde en forventning om 4,123 mia. kr.

Nettoomsætningen i Asien steg organisk 15,3 pct. som følge af et pris/mix på 5 pct. og en flad samlet volumenudvikling. Rapporteret steg nettoomsætningen 27,6 pct.

"Vi har fået en god start på året - specielt med stærk volumenvækst i Asien og fortsat fremgang i vores fad, special og alkoholfri kategorier," siger adm. direktør Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet. 

Carlsberg forklarer den stærke vækst i mængder med veludførte aktiviteter i forbindelse med festligheder i regionen specielt i Kina og Vietnam. Trods hårde sammenligningstal og et stærkt første kvartal sidste år voksede mængderne i Indien med midt encifrede procenter.

Stigningen i pris/mixet er et resultat af fortsat premiumficering og øgede priser. Salget af internationale mærker var stærkt på de fleste markeder i regionen, fremhæver Carlsberg.

Regionen består af Kina, Nepal, Indien, Malaysia, Sri Lanka, Indonesien, Vietnam og Cambodia.

Ud over et højere salg er omsætningen også hjulpet af stigende valutakurser i Kina, Malaysia og Laos. Det giver flere penge i kassen til Carlsberg, når der veksles til kroner. 

Carlsberg har de seneste år satset på at sælge flere øl i de høje priskategorier, hvor der er bedre indtjening.

Carlsbergs omsætning steg mere end ventet

Carlsberg halser efter konkurrenterne i Asien

Carlsberg vil teste alkoholfrie øl i Kina

Mere fra FødevareWatch

Fazer relancerer ikonisk slikkepind

Et lille år efter at den finske slikproducent Fazer trak stikket på sin kendte Dumle-slikkepind på grund af produktionsudfordringer, har den igen kurs mod hylderne.

Aldi dropper kontrakt med Deliveroo

Den tyske discountkæde har i kølvandet på ny branchedata, hvor kunderne er vendt tilbage til gamle indkøbsvaner, valgt at stoppe leveringsaftale med Deliveroo.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier