Fransk opkøb sikrer fremgang til Royal Unibrew

Royal Unibrew har forbedret resultatet i første kvartal efter opkøb af fransk læskedrikproducent.
Foto: PR/Royal Unibrew
Foto: PR/Royal Unibrew
AF RITZAU, ANINE HOLMELUND FRANDSEN

Et opkøb i Frankrig har trukket resultaterne i vejret hos bryggeriet Royal Unibrew i første kvartal.

Bryggeriet, som ejer mærker som Albani, Faxe og Ceres, kommer ud af første kvartal med et overskud på 153 mio. kr. 

Det er en forbedring fra 142 mio. kr. i samme periode året før.

Det viser regnskabet for januar, februar og marts, der er den periode af året med mindst salg af de våde drikkevarer. 

Unibrew købte sidste år den franske læskedrikprodrucent Etablissements Geyer Frére, der blandt andet står bag mærket Lorina, for 660 mio. kr. 

Købet har været med til at løfte salget i første kvartal, hvor Unibrew samlet solgte for 1,52 mia. kr. 

Det er en stigning på 4,8 pct., som primært skyldes opkøbet. Kun 0,4 pct. af væksten var organisk.

Unibrew noterer sig, at salget er påvirket negativt af, at påsken først faldt i april. Bryggeriet fortæller, at det generelt set har vundet markedsandele fra konkurrenterne gennem kvartalet. 

Royal Unibrew har på det seneste været meget aktive med at købe virksomheder.

I slutningen af februar fik selskabet godkendt et opkøb af Cult, der står bag energidrikken af samme navn samt alkoholdrikkene Cult Shaker og Mokai. 

Royal Unibrew betegner resultaterne i første kvartal som solide og fastholder forventningerne til hele 2019 på bagkant af regnskabet. 

Bryggeriet venter et salg på 7,4 til 7,65 mia. kr. og et overskud på driften på 1,34 til 1,47 mia kr.

Carlsbergs storkonkurrent indtager Danmark med ny øl – og flere er på vej

Unibrew-finansdirektør: I 2019 er vi i integrationsmode efter bedste år nogensinde

Danske øl indeholder mindre alkohol

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også