Briterne lader tekopperne stå

Briterne drak sidste år 870 millioner færre kopper te. Det svarer til, at alle briter - fra babyer til oldinge - drak ca. 14 kopper te færre i 2017 end året før.
Foto: Lea Meilandt Mathiesen/Ritzau Scanpix
Foto: Lea Meilandt Mathiesen/Ritzau Scanpix

Briterne er begyndte at svigte den - ofte halvlunkne - sorte te med mælk, som i årtier har været med til at definere befolkningen på de britiske øer.

Der blev sidste år solgt hele 2,6 millioner kg mindre te i Storbritannien end året før, viser tal fra Kantar Worldpanel. Det er det kraftigste fald i fire år. Og eftersom der er ca. 3 gram te i en tepose - som stort set alle briter bruger - svarer nedgangen i runde tal til 870 millioner kopper te, beretter branchemediet The Grocer.

Det er fortsat især salget af te i den sorte standardversion, der trækker tallene nedad.

Men temarkedet er ikke blevet mindre, når man måler i penge. Briterne er nemlig gået over til dyrere tevarianter og til frugt- og urteteer. Tal fra Kantar Worldpanel viser, at temarkedet steg med 0,6 pct. til 669,2 mllioner pund sidste år, svarende til 5,5 mia. kroner.

Bevægelsen væk fra den traditionelle sorte te med mælk har fået supermarkederne til at skære ned på hyldepladsen og bruge pladsen på frugtte og urtete. De store tefirmaer har også været hurtige til at produktudvikle. Både Tetley og Twinings har lanceret kolde drikkevarer med te i år. Og brandet PG Tips, der er ejet af Unilever, har lanceret en te, der er specielt udviklet til at bruge med veganske mælketyper for på den måde af hægte sig på den veganske vækstbølge.

Marketingdirektøren for Tetley, Peter Dries, siger til The Grocer, at temarkedet ændrer sig "signifikant" over mod dyrere tetyper.

"Den voksende forståelse for teens gode sundhedsegenskaber og ægte produktnyheder, der imødekommer forbrugerens ændrede vaner, vil være hovedårsagerne til vækst," lød det fra marketingdirektøren.

Men Unilever-brandet PG Tips understreger dog, at sort te stadig undgør 85 pct. af al den te, der sælges i Storbritannien, og det er stadig nationens favoritdrik.

Flere afgifter forsvinder: Nordjysk tehandler glæder sig til mandag

Starbucks fokuserer sin teforretning med stort frasalg

Kunsten at sige nej driver A.C. Perch frem 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også