Cees 't Hart: Organisk vækst vil blive lavere i andet halvår

Carlsberg-koncernchef Cees 't Hart erkender over for Ritzau Finans, at den organiske vækst i andet halvår bliver lavere end i første.
Foto: Philip Davali
Foto: Philip Davali
AF RITZAU FINANS

Carlsberg vil have en lavere organisk vækst i driftsoverskuddet i andet halvår, end det var tilfældet i første halvår, hvor den var 14,2 pct.

Det erkender koncernchef Cees 't Hart over for Ritzau Finans.

Carlsberg opjusterede forventningerne til den organiske vækst i driftsoverskuddet til "høj en cifret pct." fra "midt encifret pct." i forbindelse med regnskabet for første halvår torsdag morgen.

Med væksten i første halvår kræver det blot en vækst på 3,8 pct. i andet halvår at nå en organisk vækst på 9 pct. - høj encifret procent) for året.

Koncernchefen forklarer, at den lavere vækst i andet halvår skyldes specielle forhold.

"Vi vil i andet halvår have øgede marketingsomkostninger til blandt Draughtmaster (fadølsanlæg, red.) og ekspansion i Kina. Ligesom visse omkostninger som for eksempel afskrivninger vil påvirke i andet halvår," forklarer Cees 't Hart.

Samtidig påpeger han, at første halvår var exceptionelt stærkt med blandt andet et godt indsalg til nytårsfestlighederne i Asien og en stærk juni som følge af det generelt gode vejr.

"Vi er sikre på, vi leverer det, vi lover," siger han og afviser, at forventningerne er konservative.

Der er ikke mange ting vi kunne have gjort bedre

Der er ikke mange ting, som Carlsberg kunne have ønsket sig bedre i første halvår.

"Internt har jeg sagt, at det er sjældent, at stort set alt bevæger sig den rigtige vej, men det har det gjort i første halvår," siger han.

Han fremhæver, at Carlsberg har haft en god sommer modsat sidste år, ingen naturkatastrofer som for to år siden i Nepal, og et stærk grundlag for vækst, der er etableret med Sail '22-strategien, viser sit værd.

"Der er altid noget, vi kunne have gjort bedre, men det er, fordi vi ambitiøse, og i dette halvår er det relativt små ting," fastslår han.

Koncernchefen vurderer, at Carlsberg selv ud over de ikke kontrollerbare eller ikke tilbagevendende forhold - god sommer og VM i fodbold - har et stærkt grundlag for vækst fremadrettet.

To skridt frem i Indien i dette halvår

Normalt plejer Cees 't Hart at karakterisere det indiske marked som to skridt frem og et tilbage, men i første halvår var det kun to skridt frem.

"Vi gør det rigtig godt i Indien i dette halvår. Markedet voksede 13 pct., og vi voksede 16 pct.," siger han efter bryggeriets regnskab.

Dermed øgede Carlsberg sin markedsandel.

Cees 't Hart erkender dog, at der er et let sammenligningsgrundlag, da første halvår sidste år havde negativ vækst grundet indførslen af det såkaldte "high way-ban", der forbød salg af alkohol inden for en vis afstand fra motor- og landeveje.

Han fremhæver, at Carlsberg nu er nummer et eller to i ni delstater og har 37.000 udsalgssteder.

Indiens største bryggeri, United Breweries, har ifølge Cees 't Hart 64.000 udsalgssteder.

Udvikling i Indien er hjulpet af en stærk udvikling i Carlsberg-mærket og et løft i priserne.

Carlsberg-chef: Vækst skyldes mere strategien end varmt vejr og VM

Cees 't Hart: For tidligt at kalde konsekvens af konkurrents Kina-køb

Carlsberg: Vesteuropa sælger mindre men tjener mere end ventet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også