FødevareWatch

Cees 't Hart: For tidligt at kalde konsekvens af konkurrents Kina-køb

Carlsberg-topchef Cees 't Hart erkender, at Heinekens store opkøb i Kina er et stærkt træk, men det får ikke umiddelbart betydning for det danske bryggeris indsats i Kina.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen.

Det er for tidligt at vurdere effekten på det kinesiske marked af Heinekens køb af interesser i Carlsberg-konkurrenten China Resources (CRE).

Det siger Carlsberg-topchefen Cees 't Hart på et telepressemøde efter bryggeriets halvårsregnskab torsdag.

Han erkender, at det er et stærkt træk fra konkurrenten, men Carlsberg vil ikke umiddelbart investere mere i Kna, end bryggeriet allerede gør.

"Vores folk i Kina siger, at de har de midler, der skal til for fortsat at vokse," oplyser han.

På rette spor

I Kina er væksten i halvåret fint, og specielt Carlsbergs internationale mærker vokser flot, påpeger koncernchefen. Den internationale portefølje voksede 15 pct., og der var også pæn vækst i såkaldte lokale power brands.

"Vi er på rette spor i Kina og har øget vores markedsandel," fremhæver Cees 't Hart, men medgiver at han vil se på, hvordan Carlsbergs skal reagere på Heinekens træk.

Heineken meddelte 3. august, at bryggerikoncernen havde købt omkring en femtedel af Kinas største bryggeri, China Resources Beer Holdings, og dermed bliver Heineken omtrent lige så stor i landet som danske Carlsberg.

Heineken købte konkret 40 pct. af CRH Beer, der ejer 51,67 pct. af China Resources Beer Holdings. Dermed kommer hollænderne indirekte til at eje 20,7 pct. af bryggeriet, der ejer verdens bedstsælgende ølmærke, Snow. Prisen for aktierne var godt 20 mia. kr.

Med købet gør Heineken for alvor sit indtog på verdens største ølmarked, Kina. Heineken var ikke rigtigt repræsenteret i Kina før, hvor markedsandelen ifølge Euromonitor i 2017 var 0,5 pct., mens verdens største bryggeri, AB Inbev, havde en andel på 16,1 pct., skriver Bloomberg News. Ifølge samme opgørelse har China Resources en andel på 26,1 pct.

Carlsbergs markedsandel fremgår ikke af opgørelsen, men i marts oplyste det danske bryggeri til Ritzau Finans, at bryggeriet har en markedsandel i hele Kina på 6 pct., mens den i Vestkina er et stykke over 50 pct. Carlsberg ejer 25 bryggerier i landet, der målt i ølmængder i 2017 blev bryggeriets største enkeltmarked.

Carlsberg: Vesteuropa sælger mindre men tjener mere end ventet

Sydbank: Carlsberg-strategien viser sit værd og får hjælp af godt vejr

Stærkt sommervejr smitter af på Carlsbergs 2018-forventninger

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier