Constellation Brands, som står bag ølmærket Corona, investerer omkring 4 mia. dollars i den canadiske marihuana-producent Canopy Growth. Canopy Growth er en af de største virksomheder, som satser på cannabis-holdige drinks og andre produkter.
Det skriver The Wall Street Journal.
Constellation, som også producerer Robert Mondavi-vine og Svedka-vodka, har haft gavn af det amerikanske salg af Corona og Modelo, som begge har mexicansk oprindelse. Men overordnet set er ølforbruget i USA faldende, da forbrugerne dropper amerikanske pilsner til fordel for vin, spiritus og alkoholfri drinks.
Corona klar med første større produktudvikling i 25 år
"Cannabis er det logiske fjerde ben for øl-, vin- og spiritusvirksomheder, hvilket giver Constellation en total humørmodulerings-portefølje," siger Rob Sands, som er adm. direktør, til The Wall Street Journal.
Constellation sagde i onsdags, at de vil investere 3,88 mia. dollars for at øge ejerandelen i Canopy til 38 pct. Aftalen giver Constellation retten til at investere yderligere 3,4 mia. dollar for at opkøbe en bestemmende aktiepost.
Canopy omsatte for mindre end 60 mio. dollars seneste regnskabsår.
Hamp i fødevarer er en træg succes men "spot on" i den veganske bølge
Øldrikkeriet rasler ned i USA
Sommerens vigtigste drikkevareregnskaber