FødevareWatch

Heineken sænker forventningerne til driften trods stor vækst

Med en volumenfremgangen på 4,5 pct. mod ventet 3,1 pct. har første halvår i Heineken umiddelbart været godt. Alligevel skruer hollænderne ned for forventningerne til hele året.

Foto: Sang Tan/AP/POLFOTO/arkiv

Det hollandske bryggeri Heineken, der konkurrerer med blandt andet danske Carlsberg, sænker i regnskabet for første halvår sine forventninger til overskudsgraden trods pæn vækst i mængderne og salget i perioden.

For hele 2018 venter Heineken nu et fald på 0,2 pct.point i driftsmarginen mod en tidligere ventet fremgang på 0,25 pct.point.

Ændringen kan primært tilskrives en negativ mikseffekt fra Brasilien, hvor marginen er lavere end gennemsnittet, mens også negative valutaeffekter for betydning for den rapporterede overskudsgrad, forklarer Heineken i regnskabet.

"Driftsmarginen var lavere hovedsageligt på grund af konsolidering i Brasil Kirin, negative valutaeffekter og højere råvareomkostninger," skriver Jean-Francois van Boxmeer i regnskabet og fortsætter:

"For hele året, grundet accelerationen af markedet i Brasilien, hvis marginer stadig er under gennemsnittet, og den negative effekt fra valutaer, forventer vi en lavere driftsmargin."

Brasil Kirin er et af Brasiliens største bryggeriet, som Heineken købte i 2017.

Ser man bort fra de lavere marginer, går det strygende for Heineken. I første halvår solgte selskabet 15,8 millioner hektoliter øl - 1.850.000.000 liter.

Væksten lå ikke mindst hos mærkerne Tiger, Krusovice og Desperados, der alle voksede med mere end 10 pct.

Salget af Cider voksede også med mere end 10 pct. til 2,6 millioner hektoliter. Her var det specielt Sydafrika, Vietnam og Polen, der trak fra.

Fremgang på toppen

Kigger man på toplinjen for bryggeriet, var første halvår også pænt. Her nåede Heineken nemlig en organisk vækst på 5,6 pct., mens analytikerne ifølge estimater, som Heineken selv har indsamlet, havde ventet en vækst på 4,6 pct.

Fremgangen i de solgte mængder var også større end ventet, idet volumenfremgangen er opgjort til 4,5 pct. mod ventet 3,1 pct. ifølge bryggeriets egne estimater.

Det gav en omsætning på 10,8 mia. euro i første halvår mod 10,3 mia. euro i den tilsvarende periode af sidste år, mens driftsoverskuddet blev 1,75 mia. euro mod 1,81 mia. euro i første halvår 2017.

På bundlinjen steg nettooverskuddet til 1076 mio. euro fra 1036 mio. euro i første halvår sidste år.

"Toplinjen var stærk i første halvår, hvor der var organisk vækst på tværs af alle regioner. Europa var tilbage i vækst i andet kvartal, mens de øvrige regioner fastholdt deres positive momentum," siger Jean-François van Boxmeer, der er adm. direktør hos Heineken, i regnskabet.

Negativ vækst i driftsoverskud i Vesteuropa

Der var øverst pæn organisk vækst i alle Heinekens regioner, mens valutaeffekterne har trukket godt ned i de rapporterede tal.

Samtidig måtte bryggeriet se en klar negativ vækst i driftsoverskuddet på hovedmarkedet i Vesteuropa, hvor der dog var bedring i andet kvartal på grund af godt vejr, skriver Heineken i regnskabet.

I Vesteuropa var den organiske vækst i omsætningen 1,1 pct., mens salget blev rapporteret til 5016 mio. euro mod 4914 mio. euro i første halvår sidste år. I Afrika, Mellemøsten og Østeuropa var salget 1451 mio. euro mod 1508 mio. euro i den tilsvarende periode året før. Organisk var der dog tale om en vækst på 12,2 pct. her.

På området Americas steg salget til 3259 mio. euro fra 2823 mio. euro et år tidligere. Den organiske vækst blev opgjort til 8,6 pct. I Asien, der er et stort vækstområde for Carlsberg, blev omsætningen i første halvår 1375 mio. euro mod 1411 mio. euro et år tidligere. Den organiske vækst var dog positiv med 8,1 pct., skriver Heineken.

Kigger man på driftsresultatet, måtte Heineken se en negativ organisk vækst i Vesteuropa på 6,5 pct., mens de øvrige regioner bidrog positivt her. I Afrika, Mellemøsten og Østeuropa var der en vækst i driftsresultatet på 4,3 pct., mens den organiske fremgang var 8,1 pct. i Americas.

I Asien var den organiske vækst i driftsresultatet 2,7 pct.

Carlsberg afleverer sit regnskab for første halvår 16. august.

Budweiser-ejer skuffer trods godt VM

Analysehus ser russisk ølsalg stige 8 pct i første halvår

Heineken går aggressivt efter at spolere stor konkurrents dominans i Brasilien

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier