Budweiser-ejer skuffer trods godt VM

AB Inbev, der er verdens største bryggeri, fik i andet kvartal gevinst på sponsoratet af VM i fodbold, men tallene skuffede alligevel aktiemarkedet.
Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/POLFOTO/arkiv
AF RITZAU FINANS

Verdens største bryggeri, AB Inbev, leverede pæn vækst i andet kvartal 2018, hvor blandt andet VM-slutrunden i Rusland var med til at bidrage til ekstra salg af Budweiser, der var hovedsponsor for slutrunden, i slutningen af perioden.

Fremgangen i de samlede tal var dog fortsat ikke nok til at tilfredsstille analytikerne, der havde sat næsen op efter lidt mere.

AB Inbev omsatte for 14 mia. dollar i andet kvartal mod 14,2 mia. dollar i den tilsvarende periode sidste år. Tilbagegangen i det rapporterede tal kan dog tilskrives valutamodvind, og den organiske vækst i perioden var således 4,7 pct.

Driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) steg med 7 pct. til 5568 mio. dollar fra 5354 mio. dollar i den tilsvarende periode før. Analytikerne havde på den post ventet en fremgang på 8 pct., fremgår det af estimater fra Bloomberg News.

På de nedre linje løftede AB Inbev sin indtjening per aktie til 1,10 dollar i andet kvartal fra 0,95 dollar et år tidligere. Her havde analytikerne dog ventet en fremgang til 1,12 dollar per aktie, viser Bloomberg News' estimater.

AB Inbev venter dog også fortsat, at væksten vil tage til i andet halvår, fremgår det af torsdag morgens regnskab.

Succefuldt VW-sponsorat

For Budweiser-brandet - og også for AB Inbev overordnet set - har VM-slutrunden i fodbold i Rusland i sommer spillet en stor rolle.

Det var med til at løfte salget i den halvdel af slutrunden, der foregik i andet kvartal, og samtidig giver det gode point på brand-kontoen, vurderer AB Inbev.

"Budweiser-omsætningen steg med 4,1 pct. på globalt plan og med 10,1 pct. uden for USA, drevet af stærk vækst i Brasilien, Kina og Storbritannien, ligesom mange nye markeder viste pæn vækst efter brandets hovedsponsorat af VM i fodbold i Rusland," skriver AB Inbev i regnskabet.

"Vores VM-sponsorat var vores mest ambitiøse og succesfulde nogensinde - både for Budweiser og AB Inbev. Som den officielle ølsponsor kørte vi kampagnen 'Light Up FIFA World Cup' i mere end 50 lande," fortsætter bryggeriet og understeger, at Budweiser har udvidet salget i mange af de ovenstående lande.

AB Inbev er med afstand verdens største bryggeri, efterfulgt af hollandske Heineken. Efter AB Inbevs sammenlægning med Sabmiller tæller danske Carlsberg som treer på listen.

AB Inbev omsatte i 2017 for 56,4 mia. dollar - svarende til 358,2 mia. kr., mens Heineken solgte for 21,9 mia. euro - eller 163,2 mia. kr.

Til sammenligning rapporterede Carlsberg sidste år en omsætning på 61,8 mia. kr.

AB InBev erhverver britisk spirituskoncern

AB Inbev vil give danske bryggerier kamp på events

AB Inbev løfter sløret for ambitiøse planer i Danmark

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også