FødevareWatch

Carlsberg: Forbrugere forbinder i høj grad vores øl med fodbold

Carslberg høster fordele af at lave fodboldsponsorater.

Foto: Imaginechina via AP

Carlsberg er ikke sponsor for VM, der afholdes i Rusland i år, men til og med 2020 sponsor for det danske fodboldlandshold og har også i mange år være medsponsor ved EM i fodbold, der senest blev afholdt i Frankrig.

"Når vi sammenligner Carlsberg med vores konkurrenter, siger forbrugerne i overvældende grad, at de forbinder Carlsberg med fodbold, og det fundament brygger vi videre på i år," siger Christina Aniko Földes, der er brand manager for Carlsberg i Danmark til Ritzau.

Carlsberg vurderer partnerskabet med det danske fodboldlandshold som et godt eksempel på, hvordan Carlsberg ønsker at opbygge brandværdi og samtidig skabe indhold og engagement for fansene. Det gavner Carlsberg, selvom bryggeriet ikke er hovedsponsor.

"Vores egne tal viser, at danskerne tager en ekstra pilsner under slutrunder som VM, og især når det går godt for landsholdet, men vi er ikke hovedsponsor, så VM handler først og fremmest om at støtte landsholdet og skabe indhold og engagement for fansene. Det er det, der har gjort os til Danmarks fodboldøl nr. ét," siger Christina Aniko Földes.

Carlsberg har været sponsor for EM otte gange , men om det fortsætter er ikke afgjort, og Carlsberg vil ikke udtale sig om forhandlingerne vedrørende EM i 2020.

"Vi følger forhandlingerne her i Danmark, men vi fører dem ikke, og vi fokuserer 100 pct. på at leve op til rygtet om at være Danmarks fodboldøl nr. ét," siger brandmanageren.

Også på verdensplan er Carlsberg nr. et fodboldøl, selvom man ikke er sponsor for VM i fodbold og ikke er hovedsponsor for EM.

En undersøgelse foretaget af Millward Brown viser, at Carlsberg er associeret med fodbold hos 52 pct. af respondenterne, mens Heineken "kun" er associeret med fodbold hos 21 pct. Af undersøgelsen fremgår det ikke, hvordan AB Inbev, der er hovedsponsor ved VM er rated.

Carlsberg-rival slår forventningerne og ser frem mod VM-slutrunde

Carlsberg opgiver sponsorat af det engelske landshold

Sponsorchef fastslår: Carlsberg bliver i sporten - Tuborg i musikken

Forsiden lige nu

Svensk veganerkomet vil starte produktion i USA

Svenske Oatly, der ligesom danske Naturli Foods producerer en stribe plantebaserede mælkealternativer, vil møde den voksende amerikanske efterspørgsel med opførelsen af en ny fabrik 'over there'.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier