Ung cocktail-virksomhed fordobler underskuddet

Nohrlund åbnede i 2017 "Nordens første cocktailfabrik", og det satte et markant aftryk på bundlinjen. I 2018 vil selskabet sælge over en million cocktails og ramme breakeven.
Foto: Nohrlund
Foto: Nohrlund

Det kan gøre ondt i leddene at have vokseværk.

Det mærker både teenagere og iværksættervirksomheder fra tid til anden. Heriblandt den unge cocktail-virksomhed Nohrlund, der kom ud af 2017 med et markant underskud. Det viser et dugfriskt regnskab for 2017.

Her tager bundlinjen et stort skridt tilbage og lander på minus 3,2 mio. kr., hvilket er en fordobling i forhold til 2016-resultatet på minus 1,6 mio. kr. Omvendt vokser bruttofortjenesten fra 0,1 mio. kr. til 0,3 mio. kr.

Trods det fordoblede underskud er adm. direktør Søren Aamand fint tilfreds med udviklingen i 2017, hvor han og resten af holdet i juni flyttede ind i lokaler i Hvidovre, hvor de ifølge eget udsagn har skabt "Nordens første cocktailfabrik". I de 1000 kvadratmeter installerede de blandet andet en gigantisk shaker, der er specialbygget i Italien. Med den kan der tappes over 1700 cocktails i timen.

"Det var et rigtig, rigtig godt år. Vi byggede en ny fabrik, og det gjorde, at første halvdel af året var meget med fokus på det. I andet halvår begyndte vi så at have fokus på salg, og derfor deler vi året op i to. Der var en del udfordringer med at få maskinerne hjem til tiden og fabrikken op at køre. Derfor kostede det også lidt flere penge, end vi havde estimeret, og det giver et større minus end forventet," siger Søren Aamand til FødevareWatch.

I revisionspåtegningen fremgår det, at Nohrlund "i årets løb har angivet og betalt punktafgifter for sent, hvilket er i strid med gældende lovgivning, hvorved ledelsen kan ifalde ansvar."

Det irriterer Søren Aamand, som dog oplyser, at der ikke bliver tale om en bøde.

"Det er en teknikalitet, som vi er så ærgerlige over. Vi har ren likviditetsmæssigt udskudt nogle af betalingerne en lille smule. Alt har været indberettet til tiden, men der har været overskredet nogle deadlines betalingsmæssigt. Vi er en lille virksomhed, og med nogle store kunder, der ikke har betalt deres ting til tiden, så har det været svært at få likviditeten til at løbe rundt. Derfor er vi desværre gået over med et par dage," siger Søren Aamand, medejer og adm. direktør i Nohrlund.

Rig investor hjælper til

I januar forøgede den kapitalstærke investor Claus Thinggaard sin ejerandel til 42 pct. og lukkede samtidig hullet i egenkapitalen, som nu - trods underskuddet - mønstrer 1,5 mio. kr. mod minus 0,4 mio. kr. i 2016.

Regnskabet viser, at udgifterne til lønninger er steget fra 1,5 mio. kr. i 2016 til 3,0 mio. kr. i 2017. Fordoblingen springer i øjnene, når selskabet i samme periode blot er vokset fra fem til syv fuldtidsmedarbejdere. Men det er der en god forklaring på, fortæller Søren Aamand.

"Vi har rigtigt mange omkostninger til events, hvor vi aktiverer omkring 250 medarbejdere om året som bartendere på diverse festivaler. Det er ikke, fordi der har været lønstigninger eller guld og grønne skove."

I 2017 solgte Nohrlund ifølge Søren Aamand i underkanten af en halv million coktails, og det tal skal gerne skrues heftigt i vejret i indeværende år.

"I år forventer vi at sælge over en million cocktails, så det kommer selvfølgelig til at give en markant fremgang i omsætningen," siger Søren Aamand, der ikke vil præcisere forventningerne til toplinjen.

Til gengæld vil han gerne sætte nogle flere ord på forventningerne på et mindre konkret plan.

"Vi kigger ind i 2018, hvor vi har fuldt fokus på salg hele året. Jeg forventer et stort år, og ambitionen er stadig at nå breakeven. Fabrikken er bygget til en vis volume, og den forventer vi bestemt at ramme i 2018. Indtil videre ser det super lovende ud. Vi ramte stort set budgettet for første kvartal, som ellers typisk er nogle meget sløje måneder i denne branche. Nu er vi så i gang med de sjove kvartaler."

Et tog med 180 km/t

Et sted, hvor der skal hentes vækst, er på udenlandsk territorium, hvor selskabet er ved at have overstået de indledende strækøvelser og nu er klar til at sætte i galop.

"Vi har fået bygget salg på til Norge, Sverige og Finland, så vores eksport ser ud til at overstige vores forventninger. Jeg håber nu på, at det kommer op og udgør omkring 20 pct. i løbet af 2018," siger Søren Aamand.

Han fortæller, at den største udfordring lige nu for selskabet er at vokse i et hurtigt tempo og stadig kunne følge med.

"Det kræver, at vi hele tiden får mere og mere personale ind. I en stor organisation er der folk, der tager hånd om nye medarbejdere og får mailsystemet op at køre, sørger for mobiltelefonen osv. osv. Nohrlund er et tog, der bare brager derudaf. At få nye medarbejdere med ombord, imens vi kører 180 km/t og sikre, at de bliver en del af temaet og sørger for, at vi leverer samme høje kvalitet er en stor udfordring."

Derudover er også råvareindkøb en disciplin, som Nohrlund øver sig i at mestre.

"Mange af vores råvarer køber vi en gang om året, når der er høst. Jordbær er eksempelvis i slutningen af juli eller begyndelsen af august, og det er altid svært at forecaste, hvor mange tons jordbær, vi skal bruge et år frem. Det er en spændende puslespil at få til at gå op."

Nohrlund forhandles i dag kun online, i specialbutikker, på caféer, barer og hoteller.

Danske cocktail-iværksættere har bygget egen fabrik og gør klar til eksport

Cocktail-iværksættere indgår samarbejde med stor københavnsk gadefest

Cocktail-folk finder sammen med snapseiværksættere

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også