Det tyrkiske bryggeri Efes havde samlet set fremgang i de første tre måneder af 2018, men resultaterne var trukket ned af vigende salg i Rusland, hvor selskabet er konkurrent til Carlsberg.
Efes' samlede volumener - øl og sodavand - steg knap 8 pct. i første kvartal, men ølsalget faldt 6,1 pct. som følge af tilbagegang på hjemmemarkedet i Tyrkiet og Rusland, hvor tallene i Rusland er påvirket af et stærkt første kvartal året før.
Omsætningen blev løftet 14 pct. til 2,76 mia. lira (4,04 mia. kr.), hvilket er trukket op af højere volumener, prisstigninger på tværs af alle markeder og en positiv valutaeffekt fra en svag tyrkisk lira.
Driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger, EBITDA, steg 19,2 pct. til 352 mio. lira (5,16 mio. kr.)
På bundlinjen måtte Efes dog notere et minus på 106,2 mio. lira (156 mio. kr.) som følge af tab på valutakontrakter. Selskabet skriver dog, at det ikke har nogen effekt på pengestrømmene.
Efes og AB Inbev har for nyligt slået pjalterne sammen på det russiske marked, og det skal på sigt skabe besparelser på 80-100 mio. dollar om året.
Efes-aktien falder knap 3 pct. på børsen i Istanbul.
Carlsberg-topchef sætter prop i russisk markedstab
Carlsberg-optakt: Forventning, udbytte og Rusland i hovedfokus
Carlsberg snupper Burger King fra konkurrent