FødevareWatch

Bryggerier satser på øl man ikke bliver beruset af

I 2017 nåede den gennemsnitlige alkoholprocent i nye øl sit laveste i ti år. Det viser en ny analyse.

Foto: Jan Grarup/POLFOTO/ARKIV

Det var den alkoholfrie øl og øl med få procenter, som bryggerier i 2017 satsede på.

Det viser en analyse, som Beerticker har lavet for Bryggeriforeningen baseret på en årlige liste over nye danske øl, fremgår det af en pressemeddelelse fra foreningen.

De godt 1600 nye øl, der røg på markedet sidste år, havde en gennemsnitlig alkoholprocent på 6,3 pct mod 6,9 pct. i 2013, da procenterne var på sit højeste. Procenten på 6,3 i 2017 markerer da også det danske markeds lavest gennemsnit i de ti år, der er tal for.

Samtidig havde 50 pct. af de nye øl i 2017 en alkoholprocent på mindre end 6 pct., mens tallet i 2013 var 43 pct.

"Danske bryggerier satser på mere drikkevenlige øl, som man kan nyde uden at blive beruset. Desuden er der mere fokus på at tilbyde danskerne velsmagende alkoholfri øl, så man eksempelvis kan nyde et par gode glas øl og køre bil bagefter," udtaler Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald, i meddelelsen.

Andelen af alkoholfrie øl tredoblet

I led med at populariteten af lavprocent-øl vandt frem blandt de danske producenter i 2017, var også den helt alkoholfrie øl i fremgang:

"Salget af alkoholfri øl er mere end tredoblet på tre år fra 938.700 liter i 2014 til 3.209.000 liter i 2017. Således udgør det nu 1,1% af det samlede ølsalg. Bryggeriforeningen forventer, at salget kan nå helt op imod fem procent," fremgår det.

Den mest populære alkoholprocent blandt de nye øl i 2017 lød på 5-5,9 pct., og var at finde i næste hver tredje.

Verdens største ølselskab ser stort potentiale i øl med få procenter

Guinness vil også have del i alkoholfri trend

Underskudsramt bryggers alkoholfri øl-sats vinder omsider frem

Salget af alkoholfri øl er tredoblet

Forsiden lige nu

Svensk veganerkomet vil starte produktion i USA

Svenske Oatly, der ligesom danske Naturli Foods producerer en stribe plantebaserede mælkealternativer, vil møde den voksende amerikanske efterspørgsel med opførelsen af en ny fabrik 'over there'.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier