Opdateret med yderligere information kl. 11:01
Heineken, der producer øl ligesom sin danske konkurrent Carlsberg, har i årets første tre måneder haft en mindre organisk salgsvækst end ventet i markedet.
Det hollandske bryggeri havde i første kvartal en organisk salgsvækst på 4,3 pct., mens de adspurgte analytikere ifølge Bloomberg News havde sat næsen op efter en vækst på 4,8 pct.
Bag den lavere end ventede salgsvækst ligger en stigning på 6,1 pct. for Afrika, Mellemøsten og Østeuropa, mens Nord-, Syd- og Mellemamerika leverede en vækst på 6,8 pct., og Asien og Stillehavsområdet voksede hele 11,3 pct.
For Rusland, hvor Carlsberg og Heineken er tætte konkurrenter, fortæller Heineken, at ølsalget havde en tocifret vækst målt på volumen takket være et svagt sammenligneligt sidste år og en positiv udvikling i Heineken-brandet.
Hvor nogle af markederne leverede organisk salgsvækst, var det omvendte tilfældet for Europa, hvor salget faldt med 1,7 pct., fremgår det af onsdagens handelsopdatering fra Heineken.
På trods af salgsskuffelsen i forhold til analytikernes forventninger kalder Heinekens ledelse, anført af administrerende direktør Jean-Francis van Boxmeer, udviklingen i første kvartal for "på linje med forventningerne".
For kvartalet fremhæver selskabet selv, at den organiske salgsvækst nød godt af en tidlig påske i år sammenlignet med året før.
Forventningerne til helåret er uændrede, melder bryggeriet desuden i forbindelse med handelsopdateringen.
I forlængelse af handelsopdateringen falder Heineken-aktien med 1,9 pct. til 87,94 euro i onsdagens handel.
Carlsberg i rødt efter rygter om PET-forbud i Rusland fra 2019
Heineken-kampagne gav massivt bagslag
Carlsberg-boss glemte medarbejderne: "Der var ingen energi i bygningen"
Heineken-kampagne gav massivt bagslag