FødevareWatch

Chr. Hansen opdaterer strategi med nye langsigtede målsætninger

Den danske ingredienskoncern venter fortsat årlig vækst på 8-10 pct. frem mod 2021/2022.

Cees de Jong, adm. direktør i Chr. Hansen | Foto: Chr. Hansen

Som optakt til onsdagens kapitalmarkedsdag har ingrediensvirksomheden Chr. Hansen præsenteret en strategiopdatering, der indeholder nye målsætninger for den finansielle udvikling frem mod 2021/22.

Nu lyder målsætningen, at selskabet skal levere en overskudsgrad (EBIT-margin) på over 30 pct., hvor der førhen var et mål om at realisere en bedre overskudsgrad end i regnskabsåret 2014/15. Dengang lød overskudsgraden på 27,1 pct.

Herudover venter Chr. Hansen nu at levere en årlig vækst i sine pengestrømme på omkring 10 pct. Tidligere lød målsætningen, at pengestrømmene skulle vokse sammenlignet med i 2014/15, hvor der blev realiseret 151 mio. euro i frie pengestrømme.

For den organiske salgsvækst er målsætningen den samme, da Chr. Hansen fortsat sigter efter at levere en årlig organisk vækst på 8-10 pct.

"Jeg er meget tilfreds med vores endelige strategiopdatering og med de resultater, vi har leveret sideløbende med vores Nature's No. 1 strategi henover de seneste fem år," udtaler Cees de Jong, adm. direktør i Chr. Hansen, i en meddelelse.

"Vi har i dag foretaget nogle småjusteringer af strategien – som igen er udtryk for en evolution, ikke en revolution," siger han

Siden den seneste opdatering af strategien Nature's No. 1 for godt og vel to år siden har Chr. Hansen leveret på linje med sine egne finansielle målsætninger.

Den organiske salgsvækst har således ligget omkring 11 pct. om året siden 2014/15, mens overskudsgraden lød på 28,9 pct. i 2016/17, hvilket afspejler en stigning på 1,8 pct.point henover perioden. Samtidig er de frie pengestrømme steget med knap 25 pct. i perioden.

Cees de Jong: Jeg har fået voksne mænd til at græde 

Goldman Sachs sænker Chr Hansen-anbefaling fra "køb" til "neutral"

DNB: Vækstudsigter i Chr Hansen fortjener høj værdiansættelse

UBS: Større optimisme til Chr Hansen-divisioner løfter anbefaling 

Mere fra FødevareWatch

Supermarkedets prisskilte står til at blive varmt valgtema

SF’s forslag om en hasteundersøgelse af supermarkedskædernes prisstigninger bliver både kaldt en ”gratis omgang” og en ”god ide” blandt politiske aktører og interesseorganisationer. Én ting er der enighed om: Temaet ventes at blive centralt i valgkampen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier