Starbucks sælger licens i Brasilien til kapitalfond

Den amerikanske kaffekæde har 113 butikker i Brasilien, og mange flere kan være på vej, efter at en kapitalfond har købt licensen.
Foto: Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Verdens største kaffekæde Starbucks har undskrevet en aftale med kapitalfonden SouthRock om en omfattende licensaftale til det brasilianske marked.

Det skriver Foodbev.

Aftalen medfører, at SouthRock får ret til at drive og åbne Starbucks-butikker i landet, hvor Starbucks siden sin entré i 2006 har åbnet 113 butikker i 17 byer i staterne São Paulo og Rio de Janeiro. Med den nye aftale er ambitionen fra parterne, at langt flere byer i fremtiden skal drikke kaffe fra Starbucks.

Den amerikanske kaffekæde åbner inden længe i Uruguay, der bliver det 18. land i Sydamerika og Caribien, som får Starbucks-butikker placeret på landkortet. I alle 18 lande er det lokale licenstagere, som driver Starbucks' butikker.

"Meget af Starbucks' succes i Latinamerika og Caribien har skyldtes vores viden om, hvornår vi skal stole på lokale og regionalkendte licenspartnere for at få virksomheden til at vokse," siger Ricardo Rico, direktør for Starbucks' licensbutikker i Latinamerika.

SouthRock blev etableret i 2015 af Ken Pope og har også licens til at drive restaurantkæden TGI Fridays i Brasilien.

Små kaffebarer langer ud efter Starbucks

Starbucks lukker tekæde med 379 butikker

Starbucks lukker sin netbutik

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også