FødevareWatch

Starbucks sælger licens i Brasilien til kapitalfond

Den amerikanske kaffekæde har 113 butikker i Brasilien, og mange flere kan være på vej, efter at en kapitalfond har købt licensen.

Foto: Peter Hove Olesen

Verdens største kaffekæde Starbucks har undskrevet en aftale med kapitalfonden SouthRock om en omfattende licensaftale til det brasilianske marked.

Det skriver Foodbev.

Aftalen medfører, at SouthRock får ret til at drive og åbne Starbucks-butikker i landet, hvor Starbucks siden sin entré i 2006 har åbnet 113 butikker i 17 byer i staterne São Paulo og Rio de Janeiro. Med den nye aftale er ambitionen fra parterne, at langt flere byer i fremtiden skal drikke kaffe fra Starbucks.

Den amerikanske kaffekæde åbner inden længe i Uruguay, der bliver det 18. land i Sydamerika og Caribien, som får Starbucks-butikker placeret på landkortet. I alle 18 lande er det lokale licenstagere, som driver Starbucks' butikker.

"Meget af Starbucks' succes i Latinamerika og Caribien har skyldtes vores viden om, hvornår vi skal stole på lokale og regionalkendte licenspartnere for at få virksomheden til at vokse," siger Ricardo Rico, direktør for Starbucks' licensbutikker i Latinamerika.

SouthRock blev etableret i 2015 af Ken Pope og har også licens til at drive restaurantkæden TGI Fridays i Brasilien.

Små kaffebarer langer ud efter Starbucks

Starbucks lukker tekæde med 379 butikker

Starbucks lukker sin netbutik

Forsiden lige nu

Kaffeparadokset er tilbage i fuldt flor

Altimens råvareprisen på kaffe har brudt det psykologiske modstandspunkt ved 1 dollar pr. pund og fortsætter nedad, vokser interessen for højkvalitetskaffe og hele livsstilen omkring god kaffe ufortrødent videre. Det såkaldte 'kaffeparadoks', som også sås i de tidlige 00'ere, er tilbage.

Nordjysk sushimand indtager København og har store planer om udlandet

Restaurantkæden Karma Sushi er vokset markant i først det jyske og senest det københavnske område siden opstarten i 2007. Den iltre og utålmodige iværksætter bag konceptet fyrede i foråret hele sin ledelse, og han står nu selv i spidsen for den kæde, som i de kommende år også skal prøves af i udlandet.

Cateringselskab udvider med kantinesatsning

Cateringselskabet Madkastellet lancerer nu en kantinesatsning med en fleksitar-profil. Til at stå i spidsen for kantinedivisionen har Madkastellet ansat Belinda Herbst fra Meyers Contract Catering.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier