FødevareWatch

Analyse: Dagligvarehandel på nettet er gået i stå

Danskerne holder stadig igen med den digitale dagligvarehandel, viser en undersøgelse fra Eniro.

Foto: Coop

Omsætningen for e-handel sætter konstant nye rekorder, men når det kommer til handel med dagligvarer, ser udviklingen ud til at være gået i stå.

Det viser en undersøgelse fra Eniro, der står bag søgetjenesterne Krak og De Gule sider, og som for tredje år i træk har spurgt danskerne, om de har prøvet at købe dagligvarer på nettet.

Her svarer 13 pct., at de har prøvet at købe dagligvarer på nettet. I 2015 var tallet 17 pct.

Læser du FødevareWatch på din telefon, så hent vores app til iPhone HER og til Android HER.

Det geografiske leveringsområde bliver ellers hele tiden udvidet, ligesom der løbende er kommet flere spillere til. Men det har altså ikke sat skub i udviklingen blandt den brede befolkning, hvis man skal tro undersøgelsen.

"Det er på den ene side overraskende, at udviklingen stadig ikke har taget fart, men vores undersøgelse viser også, at danskerne i vid udstrækning er tilfredse med at købe deres dagligvarer i butikkerne i deres lokalområde," siger Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro, i en pressemeddelelse.

Både Coop og Nemlig.com meldte i 2016 ud, at de har oplevet et markant salg af dagligvarer på nettet. Det kan ifølge Eniro indikere, at de kunder, der allerede har afprøvet konceptet, har taget det til sig og sat købsvolumen op, så de enten køber flere eller dyrere dagligvarer online.

København og omegn er den landsdel, hvor flest danskere køber dagligvarer på nettet frem for at stå i kø i supermarkedet. Således har en ud af fire københavnere forsøgt sig med indkøb af dagligvarer på nettet.

I den modsatte ende af skalaen finder man fynboerne, hvor kun 5 pct. svarer, at de har prøvet at hive varer op af den digitale køledisk.

Undersøgelsen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 1. november til den 7. november 2016. I alt 1972 personer har deltaget i Danmark.

Onlinekøb af mad er mest for københavnere

Overraskende sløv udvikling i dagligvarer på nettet

Bank: 4 ud af 10 detailvirksomheder kører med underskud

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier