Supermagter fører krig i supermarkederne

En tur med indkøbsvognen i supermarkedet foregår i en usynlig krydsild mellem de store supermarkedskæder og de lige så store mærkevaregiganter. Forbrugerne vinder på prisen - men ikke i længden.
Jens Visholm er koncerndirektør i Coop og tumler med verdens største dagligvareproducenter, der sidder tungt på alt fra hundemad til Twist-chokolade. Men detailhandelskæderne har selv en størrelse, der skaber en hæderlig magtbalance. | Foto: STINE BIDSTRUP
Jens Visholm er koncerndirektør i Coop og tumler med verdens største dagligvareproducenter, der sidder tungt på alt fra hundemad til Twist-chokolade. Men detailhandelskæderne har selv en størrelse, der skaber en hæderlig magtbalance. | Foto: STINE BIDSTRUP
AF LONE ANDERSEN

Man skal måske helt tilbage til "Gærgate" i Danmark i 1998 for at finde en lignende forbrugerpolitisk krise som den, der netop har rystet hele Storbritannien. "Marmitegate" blev den kaldt, fordi krisen drejede sig om briternes yndlingsmorgenmadssmørelse Marmite, der for en dansker mest smager af, nå ja, gær.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også