Briterne frygter prishop på chokolade og besk morgenmad

Pundets dramatisk dyk har fået flere selskaber til indikere prisstigninger i på briternes yndlingsmad.
Foto: Nestlé/PR
Foto: Nestlé/PR
AF RITZAU

Effekterne af briternes beslutning om at forlade EU er ved at ramme butikshylderne i landet. To af verdens allerstørste fødevareproducenter har varslet mulige prisstigninger.

Siden afstemningen i juni er det britiske pund sendt sydover mod euro og dollar. 

Det kan sende priserne op på varer produceret i udlandet, og de tæller nogle af briternes yndlingssnacks.

"Det er uundgåeligt, når pundet er så svagt. Supermarkederne kan ikke forvente, at producenterne bærer byrden alene," siger detailsalgsekspert Nick Bubb til den britiske avis The Guardian.

Ifølge avisen indikerede Nestlé i sit regnskab torsdag, at priserne kunne blive hævet. Nestlé producerer blandt tusinde andre varer eksempelvis KitKat-chokoladebarer og Nescafé.

Tidligere i oktober udbrød der noget, der lignede panik, da fødevaregiganten Unilever og supermarkedskæden Tesco kom på kollisionskurs.

Unilever varslede over for Tesco prisstigninger på ti procent på en række produkter, deriblandt Ben & Jerry's, Knorr og Pot Noodles. 

Men det, der sendte chokbølger, var prisstigningen på Marmite. Marmite er et voldsomt salt gærprodukt, som briterne ynder at spise til morgenmad.

Produktet blev hamstret, da Tesco i protest mod prisstigningen holdt op med at købe det, og der var frygt for, at de kunne løbe helt tør.

Tesco og Unilever kom siden til enighed, omend hvordan er ukendt.

De frygtede prisstigninger på helt almindelige fødevareprodukter er i fokus, fordi specielt briter med lave indkomster, bliver ramt. 

De bruger en større andel af deres disponible indkomst på fødevarer og derfor vil prisstigninger betyde mere for dem.

"Alle bør være meget, meget opmærksomme på, hvor skadeligt prisstigninger på fødevarer er for økonomien, detailhandlen og fremstillingsindustrien. Det kan være ødelæggende for millioner af mennesker, der kæmper uge for uge for at overleve på små budgetter," sagde Tescos adm. direktør, Matt Davies, tidligere i oktober.

Tesco slutter strid og accepterer Unilevers dyrere priser

Brexit skubber Ben & Jerry's og nationalt madklenodie af hylderne i Storbritannien

Magnum og Ben & Jerry's-is skabte øget salg i tredje kvartal

Britisk detailhandelsgigant dropper storproducent

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også