Meny eksperimenterer med svin i kæmpeportioner på tilbudsside

Kom og køb, kom og køb. En halv gris hos Meny er sendt ud som en såkaldt Spotdeal til næsten halv pris. En "usædvanlig" måde at markedsføre varer på, mener detailkommentator.
Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO/ARKIV
Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO/ARKIV

Et kørende slagtilbud på tilbudsportalen Spotdeal stiller store krav til rummeligheden i din fryser.

Her har supermarkedskæden Meny en halv parteret gris til salg i fire forskellige variationer. Pris? Mellem 1.399 kr. og 1.899 kr. Rabatterne varierer fra 36- til 41 pct.

Det er to butikker i Valby, der kører den noget alternative salgstaktik. Og det kan faktisk være en smart måde at lokke potentielle kunder til at afprøve konceptet med at købe en halv gris, som de færreste almene kunder ellers begiver sig ud i.

Det mener detailkender og partner i konsulentfirmaet Birch & Birch, Flemming Birch.

"Det er en usædvanlig måde at gå til salget på for et supermarked," siger han.

Giver butikken en fordel

"Tilbudsportaler som Spotdeal bliver typisk brugt i forbindelse med produkter, som forbrugerne kender i forvejen, og så slår de til, fordi de ser, det er kommet på tilbud. Men en halv gris - det er der ikke mange danskere, der køber. Men det kan være en måde, at få nogle folk til at stikke tæerne i vandet og prøve det."

Desuden giver det butikkerne den fordel, at de ved, hvor mange halve grise, der er blevet solgt på forhånd.

"Det kan være svært at have et knaldtilbud på en lidt usædvanlig vare, som en halv gris jo er, for hvor mange skal butikken købe? Ved at lave det som en spotdeal, så får butikken en aftale med forbrugeren på forhånd om, hvor mange grise den skal købe," siger Henrik Birch.

Ikke en del af salgsstrategien

Detailkenderen har dog ikke hørt om lignende tilbud tidligere og forestiller sig heller ikke, at det er en ny tendens, der er på vej.

Ifølge Christian Higraff, marketingdirektør i Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb under Dagrofa, er det ikke en ny markedsføringsstrategi for Meny-kæden, men et selvstændigt forsøg af købmanden bag butikkerne Valby.

"Han har valgt at afprøve nye muligheder for salg, og har her med succes brugt Spotdeal.dk. Det er ikke en del af salgsstrategien i Meny fremad, men hvis vores selvstændige købmand ønsker at teste nye muligheder for salg, er dette selvfølgelig helt i orden," udtaler han i et skriftligt svar.

Ny landmandsmodel deler omkostningerne med forbrugerne

Økologien buldrer frem i danske stalde

Friland: Vi har ikke nok øko-svin til at mætte markedet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også