Sukker på vej af danske hylder

Salget af raffineret sukker er på hastig tilbagegang i dansk detailhandel, lyder det ifølge Berlingske Business fra store danske fødevarekæder.
Foto: Tina Nielsen, Polfoto
Foto: Tina Nielsen, Polfoto

Danskernes hang til sukker i ordets bogstaveligste forstand er ikke længere, hvad den var engang. Ifølge Berlingske Business beretter to ud af tre store, danske fødevarekæder om en tilbagegang i salget af raffineret sukker.

"Over en periode på ti år, altså fra 2006 til 2016, er salget af sukker faldet med 25 pct., siger analysechef i Coop, Lars Aarup, til Berlingske.

I Dagrofa har man oplevet et fald i sukkersalget på 30 pct. over de seneste tre år, imens danskerne ifølge Dansk Supermarked helt overordnet stadig køber det hvide sukker, om end kæden oplever en stigende efterspørgsel efter alternativer som stevia eller andre sukkerfri sødemidler. Samme tendens oplever Coop.

"Sukker er generelt et noget udskældt produkt, så vi ser, at alt, hvad der hedder sukkererstatninger, er i vækst. Men det er en vækst fra et lille niveau," siger Lars Aarup fra Coop.

Ifølge Berlingske forventer analysebureauet Zenith, at stigningen i salget af stevia, der ligger til en global markedsvækst på ni pct. om året, vil fortsætte, så markedet vil stige til 7150 tons og en markedsværdi på 578 mio. dollars i 2017.

De naturlige farver er landet i drikkevarerne

Pepsi giver comeback til sodavand med kontroversielt sødemiddel

De sukkerfattige produkter sejrer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også