Oven på mandagens nyhed om at Netto lukker ned i England, er kæden nu klar til at investere op mod 500 mio. kr. i den danske del af forretningen.
Det skriver Dansk Handelsblad.
Brian Seemann er landedirektør for Netto i Danmark, og han fortæller til mediet, at det i årene før 2012 var strategien at investere i udlandet. Det har dog ændret sig, og i dag er det i højere grad Danmark, der er i fokus. Derfor er kæden nu i gang med at renovere og udvide ældre butikker, samt at konvertere Døgnnetto'er til almindelige, gule Netto'er.
"Lige nu kigger vi på de 21 konkrete, nye butiksprojekter, vi har for i år, og i hvert fald fire eller måske fem af disse, vil vi gerne gøre op til 200 kvadratmeter større, end vi havde planer om, før den nye planlov blev vedtaget. De får et butiksareal på 1000 kvadratmeter og cirka 200 kvadratmeter lager," siger Brian Seemann til Dansk Handelsblad.
Netto har en omsætning på omkring 20 mia. kr. og 459 butikker herhjemme.
Onsdag meddelte Dansk Supermarked, at man i Sverige ligeledes vil investere stort i blandt andet nye Netto-butikker. Samlet vil detailkoncernen over de næste år investere et beløb i milliardbeløb i den discounthandel, som endnu ikke er ret udviklet i Sverige.
"Næste år vil vi åbne for 10 nye butikker, og derefter er målet 15 nyåbninger pr. år. Om 10 år er ambitionen at være dobbelt så stor i Sverige. Jeg ser ingen hindringer for, at Netto i Sverige ikke kan nå samme størrelse som i Danmark," udtalte Bent Holm, direktør i Netto Sverige.
Dansk Supermarked satser online efter britisk punktering
Netto misser igen det britiske discount-tog
Dansk Supermarked stopper britisk Netto-sats