Det oplyser Dansk Supermarked.
Detailkoncernen gik sammen med den britiske detailkæde Sainsbury's om at teste Nettokonceptet i britisk form, men efter den indledende periode med i alt 16 butiksåbninger på forsøgsbasis, har man valgt at afslutte sit joint venture.
"Sammen med Sainsbury's igangsatte vi afprøvningen af Netto UK med henblik på at skabe et grundlag for at vurdere fremtidige scenarier ved prøveperiodens afslutning. Det står klart for begge parter, at en udrulning ville kræve betydeligt større skala over en kort periode for at blive rentabel og opnå langsigtet profitabilitet. Netop skaleringen af forretningen har været en udfordring på grund af begrænset tilgængelighed af velegnede butiksplaceringer, og derfor har vi sammen med Sainsbury's besluttet at afslutte vores joint venture," siger adm. direktør for Dansk Supermarked Group, Per Bank, i en pressemeddelelse.
Ifølge The Guardian betyder opbremsningen af Netto-satset, at omtrent 300 medarbejdere forventes at blive afskediget i de kommende måneder. Samme avis beretter, at Sainsbury's vil foretage en nedskrivning på 20 mio. pund, ca. 178 mio. kr., i Netto-forretningen og samtidig bruge 10 mio. pund, ca. 89 mio. kr., på at afvikle virksomheden.
Pakker sammen i august
Det er planen, at de 16 Netto UK-butikker vil holde åbent hen over sommeren, hvorefter virksomheden forventes afviklet i løbet af august.
Mike Coupe, adm. direktør for Sainsbury's, erkender, at et succesfuldt samarbejde så vanskeligt ud.
"Vi har sammen med Dansk Supermarked Group gennemført en detaljeret gennemgang af mulighederne for Netto UK, og i den forbindelse blev det klart, at vi hastigt skulle vækste forretningen for, at den kunne blive en succes på længere sigt. I betragtning af de udfordringer, vi har oplevet i forhold til at sikre en ejendomspipeline og de investeringer, det ville kræve, har vi truffet den svære beslutning om ikke at forfølge muligheden videre og i stedet fokusere på andre dele af vores forretning," siger han.
Som bekendt stemte briterne for en hensigt om at forlade EU. I den forbindelse afvist pressechef i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, over for FødevareWatch, at et brexit påvirker Netto-satsningen.
"Brexit har moms- og toldmæssigt ikke den store betydning for os i UK, så på den måde får Brexit heller ikke den store betydning for os. Brexit betyder heller ikke noget for vores beslutning. Forstået på den måde, at Netto UK er en test med 15 butikker, som har til formål at danne grundlag for, om vi skal lukke ned eller rulle konceptet ud i UK," sagde han.
Hård konkurrence
Netto har tidligere haft butikker i Storbritannien, men solgte i 2010 de knap 200 butikker til Asdader er ejet af amerikanske Walmart. Et salg der indbragte 6 mia. kr.
Da Dansk Supermarked i sommeren 2014 annoncerede, at man var klar til et comeback i England, var det med visheden om stor konkurrence fra de tyske discountgiganter Aldi og Lidl. Det virkede dog ikke dengang til at skræmme Netto.
"Lidl og Aldi gør det rigtig flot derovre, og dem kommer vi til at slås hårdt med. Men discountmarkedet er endnu ikke særlig udviklet i Storbritannien, og derfor tror vi selvfølgelig på, at der også er plads til Netto. Vi kommer til at slå på mange af de samme ting som dem, men derudover skal vi have en stærk ferskvare-profil, en stærk private label-serie og så de her ugentlige spot-tilbud. Og så skal butikkerne have et skandinavisk tvist, for der er ingen tvivl om, at der er en scandi-cool-effekt derovre," sagde Mads Hvitved Grand, pressechef i Dansk Supermarked.
Både Aldi og Lidl har mere end 600 butikker i Storbritannien.