Den franske hypermarkedskæde Carrefour har levet op til analytikernes forventninger til omsætningen i årets første kvartal. Baggrunden er vækst på de sydeuropæiske og latinamerikanske markeder samt øget salg i Kina.
Carrefours omsætning blev 20,1 mia. dollar i de tre første måneder af 2016. Analytikerne havde ventet en omsætning på 20,0 mia. dollar, viser en rundspørge foretaget af Bloomberg.
Selv om salget dermed blot var en my bedre end ventet, er det gode nyheder for hypermarkedskæden, hvis aktie har ligget stort set uændret i syv år. Koncernen arbejder på at bide sig fast på det kinesiske marked, samtidig med at den forsøger at begrænse sine tab via discountbutikkerne Dia på sit største marked, Frankrig. Det vigende salg i Frankrig bliver dog afbødet af vækst i blandt andet Brasilien, Italien og Spanien.
"Salgstallene giver grund til fortrøstning. Forvent at aktien - som har været presset - vil stige i dag," vurderede John Kershaw, der er analytiker i Exane BNP Pasribas, over for Bloomberg News forud for børsåbning i Paris.
Og det var en vurdering, der holdt stik. Aktien stiger med 3,9 pct. til 26,14 euro fredag formiddag.