Fødevareindustrien i USA er ligesom store dele af den danske pendant godt i gang med at sige farvel til æg fra burhøns. Og i denne uge har buræggene muligvis for alvor fået dødsstødet.
Ifølge flere amerikanske medier annoncerede detailkolossen Wal-Mart nemlig tirsdag, at man kun vil sælge æg lagt af fritgående høns i sine amerikanske butikker fra og med 2025.
Wal-Mart er blot den seneste på listen af selskaber, som har lovet at droppe buræg på det amerikanske marked – en liste, der tæller storaktører som Nestlé, Mondelez International, Kraft Heinz, General Mills, McDonald’s, Burger King og Taco Bell, samt Doughnut-kæden Krispy Kreme, som annoncerede sin beslutning mandag i denne uge.
Men nyheden fra Wal-Mart ses alligevel som en monumental beslutning, da kæden som regel er med til at definere trends på det amerikanske marked, skriver Bloomberg. Wal-Mart er verdens største virksomhed målt på sin omsætning på 485 mia. dollars i 2015, og ifølge CNN Money tegner detailgiganten sig for en fjerdedel af alt salg af dagligvarer i USA.
Så mange har droppet buræg
Kraft Heinz tilslutter sig boykot af buræg
Mondelez siger også farvel til buræg
Coop dropper buræg i alle 1200 butikker
Danskerne køber flere skrabe- og økoæg