Den tidligere og mangeårig Coop-direktør, Peter Høgsted, kommer i ny rapport om fremtidens dagligvarehandel med dystre forudsigelser for dagligvarekædens store discountsatsning, 365discount, mens Rema 1000 og Netto spås en stor fremtid.
Det skriver Dagligvarehandlen på baggrund af rapporten Fremtidens Dagligvarehandel, der er udarbejdet af Pej Gruppen.
”Netto og Rema 1000 dominerer den danske dagligvarehandel. De vil fastholde og udbygge deres position. Jeg tror ikke, Coop 365 overlever med Coop som ejer, og dermed kommer Coop til at blive splittet og delt op i 2-3 fremtidige ejerkonstellationer. Coop 365 har for mange butikker på sekundære placeringer og for høje omkostninger til at kunne være konkurrencedygtige på prisen,” lyder det i rapporten fra Peter Høgsted.
Tidligere topchef i Coop: ”Hvis man skal forandre noget, vil det altid medføre konflikter”
Han kommer samtidig med et bud på en mulig arvtager til 365-kæden, nemlig Lidl - men dog kun ”hvis ikke det danske marked er for lille.”
Hypermarkeder som Bilka og Føtex vil, vurderer den tidligere detailboss, blive udfordret af, at halvdelen af butikkernes sortiment er tilgængeligt på nettet, hvorfor han også ser genopfindelse som en nødvendighed.
Fantasiløs dagligvarebranche
Peter Høgsted fik efter syv år i spidsen for Coop sparket tilbage i 2020, hvorefter topposten blev overtaget af Kræn Østergaard Nielsen.
I et interview med FødevareWatchs søstermedie DetailWatch fortalte den tidligere direktør for et års tid siden, at han mente, den danske dagligvarebranche er både fantasiløs og kedelig.
Peter Høgsted: ”Det vil altid være supermarkedet, der er livsnerven i Coop”
”Jeg synes, at dansk dagligvarehandel bærer præg af, at det altid handler om at være billigst. Og med billigst kommer også et mindre udvalg, for meget fokus på standardvarerne og en lavere kvalitet,” lød det blandt andet fra Peter Høgsted.
Og videre:
”I udlandet kan man jo blive helt sulten af at gå rundt i supermarkederne, men herhjemme har vi været drevet af en langvarig discountbølge, hvor det handler om et relativt lille udvalg, en relativ lav kvalitet og relativt få varenyheder, men et ekstremt fokus på prisbillighed.”
Coop lancerede sidste år en ny strategi med fokus på en forenkling af koncernen, der som følge er gået fra otte til tre kæder. Det har blandt andet betydet lukningen af Irma samt sammenlægning af Kvickly og Superbrugsen