Supermarkedernes tidligere brugte ord som ”udsalg”, ”fødselsdagspriser” og ”tilbud” er i dag blevet skiftet ud med ord som ”fast lavpris, skarp pris og avisvare”, hvilket er med til at vildlede forbrugerne.
Det fortæller Anne Peschel, seniorforsker hos Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet, til Politiken.
Det sker, efter at der sidste år kom et nyt regelsæt for at gøre priserne transparente ved brug af ord som ’tilbud’ og ’udsalg’, der kan give indtryk af en prisnedsættelse – men reglerne har vist sig at have modsatte effekt og er ledt til mere kreativ sprogbrug.
Fælles for de nye betegnelser som ’avisvare’, ’discountpris’ og ’stærk pris’ er, at de teknisk set ikke dækker over et tilbud, der rammes af de nye regler, og derfor oplyser butikkerne ikke før-prisen, hvilket stiller større krav til forbrugerne.
”Nogle forbrugere er gode til at huske priser, men andre er ikke så gode til det, og de vil være nemmere at påvirke. Særligt dem, der er dårlige til at huske priser, vil være tilbøjelige til at tro, at der er tale om et tilbud, selv om det ikke altid er det,” siger Anne Peschel til mediet.
Forbrugerrådet Tænk er opmærksom på de udtryk, som dagligvarebutikkerne er begyndt at bruge og mener, at de med ord ’avisvare’ bevæger sig på kanten af markedsføringsloven, skriver mediet.