FødevareWatch

Ny rapport: Danskerne vil bruge færre penge - men ikke på mad

Ifølge en forbrugerøkonom vil danskerne stadig prioritere budget til mad.

Foto: Jens Dresling

Selvom danskerne generelt regner med at bruge færre penge på forbrug som følge af den stigende inflation, forventer de samtidig at bruge flere penge på fødevarer. Det viser en ny rapport fra konsulenthuset Boston Consulting Group ifølge Berlingske.

Rapporten viser, at danskerne regner med at bruge 7 pct. mere af deres forbrug på mad og husholdning i år sammenlignet med sidste år. Til sammenligning vil forbrugerne fravælge tøj, kosmetik, smykker og biler.

”Mange har et budget til mad, og når priserne stiger, kan de penge ikke række ligeså langt. Men man vil stadig gerne prioritere det og bliver nødt til at lægge penge til side til mad,” siger Ida Moesby, forbrugerøkonom hos Nordea, til Berlingske.

Mærkevareleverandører om prisloft: Priserne holdes i forvejen i skak

Britisk inflation stiger til det højeste niveau i 40 år

Discountkonkurrenter om Salling-tiltag: Vi behøver ikke et prisloft

Mere fra FødevareWatch

Gynger og karruseller på Chr Hansens fødevaremarkeder

Mens kvartalstallene i stor stil ligger indenfor skiven, er der store forskelle at finde på ingredienskoncernens markeder på fødevareområdet. Nordamerika kører for fuld damp, mens Kina er bremset mere op på yoghurtfronten som følge af pandemien.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier