FødevareWatch

Lektor: Prisloft lægger "maksimalt" pres på konkurrenter

Salling Groups tiltag med prisloft på op mod 200 varer tvinger konkurrenterne i Coop og andre til at forholde sig til, om de skal følge efter, selvom det kan koste på bundlinjen, mener lektor.

Adm. direktør for Salling Group, Per Bank, tog teten med indførelsen af et prisloft på udvalgte varer, mener lektor Mogens Bjerre fra CBS. | Foto: Joachim Ladefoged/ERH

Med fastfrysningen af maxpriserne på mere end 100 basisvarer i Bilka, Føtex og Netto har Salling Group nuppet serveretten og tvunget konkurrenterne til at tage stilling til, om de vil følge efter eller ej. Det vurderer lektor og PhD ved CBS Mogens Bjerre over for Politiken, efter Salling Group tirsdag meldte ud, at koncernen lægger prisloft på op mod 200 basisvarer i koncernens tre kæder.

”Nu er der spillet ud. Jeg vil ikke kalde det et markedsføringsstunt, men det er et forsøg på at være dem, der rykker først. Det lægger helt sikkert et maksimalt pres på deres kolleger,” siger Mogens Bjerre, der er specialiseret i detailhandel, til Politiken.

Han uddyber, at konkurrenter som Coop nu skal forholde sig til, om de også skal indføre prisloft med risiko for en ekstra regning på grund af inflationen – eller satse på, at kunderne har tillid til, at der priser er konkurrencedygtige.

Kommer efter høje stigninger

Med Salling Groups beslutning har koncernen forpligtet sig til ikke at hæve priserne på en stribe udvalgte basisvarer de næste fem måneder til og med oktober. Tiltaget kommer på baggrund af de seneste måneders prisstigninger på energi, transport og råvarer, der har skabt stigende forbrugerpriser og en historisk høj inflation.

”Vi deler økonomernes forventning om, at inflationen fortsætter, og at priserne dermed vil stige resten af året. Kunderne er de seneste mange måneder blevet mødt af voldsomme prisstigninger på alt fra benzin til mælk. Vi garanterer derfor, at prisen på de udvalgte basisdagligvarer ikke udvikler sig yderligere de næste fem måneder på trods af stigende inflation og højere priser hos vores leverandører,” udtalte Per Bank, der er adm. direktør i Salling Group, i forbindelse med udmeldingen.

Som DetailWatch skrev tirsdag, venter Salling Group en ekstraomkostning på mellem fem og ti mio. kr. ved prisloftet. Flere konkurrenter på discountmarkedet afviste samtidig tanken om et prisloft og kaldte det unødvendigt.

(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie DetailWatch)

Discountkonkurrenter om Salling-tiltag: Vi behøver ikke et prisloft

Danske leverandører er rolige omkring Sallings prisloft

Salling Group indfører prisloft på op mod 200 varer

Mere fra FødevareWatch

Gynger og karruseller på Chr Hansens fødevaremarkeder

Mens kvartalstallene i stor stil ligger indenfor skiven, er der store forskelle at finde på ingredienskoncernens markeder på fødevareområdet. Nordamerika kører for fuld damp, mens Kina er bremset mere op på yoghurtfronten som følge af pandemien.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier