FødevareWatch

Kunderne bliver hængende lidt længere i Nettos nye butikskoncept

To et halvt år efter præsentationen af discountkonceptet Netto 3.0, er der blevet skruet på en del knapper, fortæller Netto-chef Michael Løve, der netop har udrullet konceptet ind i kædens allerførste butik.

Adm. direktør i Netto Danmark, Michael Løve. | Foto: Jens Hartmann Schmidt

Der er blevet ryddet op og moderniseret, og der bliver nu fyldt mere i kurvene hos kunderne.

To et halvt år efter første præsentation kan man i dag finde Netto 3.0-konceptet i mere end 200 af de i alt 525 danske butikker, og dansk Netto-chef Michael Løve har lige fra start set, at butiksmoderniseringer, der fra begyndelsen kostede op til 10 mio. kr. per butik at opføre eller ombygge, kunne afføde gevinster til kæden og ejerne.

"Da vi åbnede første butik på Amager kunne vi hurtigt se, at vi havde fat i den lange ende. Det var ikke perfekt, men den måde, som kunderne brugte butikken på, fungerede," siger han i forbindelse med genåbningen af Nettos allerførste butik fra 1981 i Vanløse, som nu også er omlagt til Netto 3.0-konceptet.

"Før var Netto mest kendt for det gode tilbud eller for at kunne levere det, som man lige stod og manglede, men her kunne man mere, og det fandt mange hurtigt ud af. Kunderne begyndte at bruge Netto til at lave fulde indkøb, så kurvene voksede, og der blev købt ind i flere kategorier end før," tilføjer direktøren.

Fra rod til øgede investeringer

3.0-konceptet blev rullet ind i butikkerne efter mange år uden investeringer i Salling Group-koncernens discountben. Butikkerne var med kædedirektørens ord blevet lidt rodede, og på grund af det voksende antal spotvarer var det også blevet lidt svært at finde varerne.

"Det gav os blod på tanden, at vi kunne se, at der var vækst i salget i det nye koncept, og dermed også afkast, og siden er vi så bare kørt på," siger Michael Løve.

Tilbage i foråret berettede han, at man i de nyombyggede butikker havde observeret en stigning i frugt- og grøntkategorien på 25 pct.

Ny indretning i Netto-butikker ændrer forbrugernes indkøbsvaner

I det første udruldningsår blev omkring 40 butikker omlagt og opført med det nye koncept i de mere åbne gange med lavere hylder, større grønt-område og flere hyldemeter til convenience.

I 2019, blev der åbnet yderligere 70 butikker og i 2020 skruede Salling Group op for investeringshanen og i alt 94 butikker fik det nye 3.0-emblem.

Ifølge det seneste investeringsbudget fra ejerne i Salling Group skulle 2021 være et stort renoveringsår, og i alt blev der i foråret afsat 3 mia. kr. til Netto-butikkerne i Danmark, Polen og Tyskland og til online-satsninger i koncernen. Omkring 1,5 mia. kr. af puljen skulle gå til ombygningerne af de tidligere Tesco-butikker i Polen.

Salling Group vil investere 3 milliarder i 2021 – sådan skal pengene bruges

Træder på byggebremsen

Med over 200 renoverede danske butikker i banken, er man nået et godt stykke ad vejen mod omlægningen af alle 525 danske butikker.

Målet var oprindeligt, at alle butikker skulle være ombygget til det nye koncept i 2025, men fordi priserne på materialer og håndværkere for øjeblikket er så høje, er der mindre fart på, forklarer direktøren.

"Nu træder vi lidt på bremsen, så omkostningerne holdes lidt i ro, mens byggepriserne er glohede, og så går vi lidt op i kadence, når det hele normaliserer sig lidt igen," siger Michael Løve og tilføjer:

"Det byggeboom, som vi ser for øjeblikket, gør også, at behandlingstiderne er meget længere, end de plejer at være. I København er det helt vildt, og vi vælger nogle gange omhyggeligt kun at lave ting om, som ikke kræver kommunens byggegodkendelser for simpelthen at kunne komme videre i processen."

Mere convenience på køl

På trods af, at konceptet stadig er ungt, og åbningen af den første Netto 3.0-butik på Kongelundsvej på Amager ikke ligger længere tilbage end i forsommeren 2018, er der sket meget på det danske detailmarked og blandt forbrugerne.

En del af forandringen havde man i Netto-ledelsen forsøgt at forudsige, og andre elementer er der blevet justeret på undervejs.

"Vi har sat en del kølekapacitet af i starten af butikken til bl.a. convenience, og siden vi i starten næsten ikke havde noget convenience-sortiment på de hylder, så kunne vi se det komme, og en større og større andel af det område er i dag med færdigretter, ready to eat og ready to heat," siger Michael Løve.

Han pointerer, at der i netop denne ende af butikken kan være meget stor forskel på omfanget afhængigt af om butikken befinder sig i midten af København eller i en mindre provinsby.

"Derfor skal man i den del af butikken bevæge sig fremad i et tempo, så man ikke ender med at skulle smide en masse mad ud osv.," siger han videre.

Hurtigere ombygninger

Elementer som selvbetalingskasser og scan og go-kasser er også kommet til siden 2018, og de bliver nu tænkt ind i alle nye butikker, såvel som det også er tiltag, der bliver rullet ud bagud i butikker, der kan have størrelser, der langt fra kun behøver være nybyggede og retvinklede, firkantede butikker.

"Det er selvfølgelig besværligt, men tiden ændrer sig, og vi skal handle derefter. Når vi laver butikker, som vi har gjort det i stort og hastigt omfang, så kan det nogle også vise sig, at det ikke altid er så smart at være for principfast i indretningen, og der har vi undervejs også lært meget i forhold til at kunne indrette os i forskellige typer lokaler," lyder det.

Typisk tog en ombygning af en butik i starten omkring seks uger og prisen kunne bevæge sig op i 10 mio. kr. per styk, men efterhånden som opgraderingerne er kommet under huden på alle involverede parter er tiden reduceret til typisk fire uger og en pris på under 5 mio. kr. per butik.

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier