Det skal være lettere for forbrugerne at vælge sunde fødevare med et lavt klimaaftryk.
Derfor har Rådet for sund mad, der består af medlemmer fra en række store fødevarevirksomheder samt forbruger- og sundhedsorganisationer, udarbejdet en ny vejledning om generiske klimaanprisninger og kostråd, der skal gøre det nemmere at for virksomheder at kommunikere om klima.
Det skriver rådet i en pressemeddelelse.
Den nye vejledning skal give virksomheder konkrete eksempler på, hvordan de kan bruge generiske klimaanprisninger i deres markedsføring, således det i sidste ende kan fremme fødevarer med et lavere klimaaftryk og komme forbrugerne til gavn.
Vejledningen skal eksempelvis kunne bruges i detailbutikker eller ved internethandel, fremgår det af pressemeddelelsen.
"Vi ved, at der blandt forbrugerne er et stadig større ønske om at spise sundere og mere klimavenligt. Det er ganske enkelt efterspurgt rundt om i butikkerne. Det kan være svært at skrive de korrekte formuleringer, når man vil anprise en fødevares egenskaber i forhold til sundhed og klima. Derfor har der været et ønske fra butikkerne om at få nogle konkrete værktøjer, som kan omsættes til noget kunderne, forstår og kan bruge til noget, så vi undgår vildledende anprisninger," fortæller Fødevarechef Anne-Marie Jensen Kerstens hos De Samvirkende Købmænd, der er medlemmer af Rådet for sund mad.
Fødevareklynges 'task force' fremlægger anbefalinger for at reducere globalt CO2-aftryk
Fødevarebosser vil vride hårdere på klimahåndtaget gennem kostrådene
Meyers lancerer bæredygtighedsstrategi