Fire ud af fem i den danske befolkning handler på nettet

Onlinetendensen for danskernes shoppingvaner styrkes yderligere. Fra 2019 til 2021 er der sket en stigning på hele otte procentpoint i, hvor mange der handler på nettet.
Danskerne handler markant mere online - ikke mindst på ryggen af coronakrisen. Blandt andre onlinesupermarkedet Nemlig.com har haft rygvind gennem krisen. | Foto: PR/Nemlig.com
Danskerne handler markant mere online - ikke mindst på ryggen af coronakrisen. Blandt andre onlinesupermarkedet Nemlig.com har haft rygvind gennem krisen. | Foto: PR/Nemlig.com
AF RITZAU

Flere og flere i den danske befolkning går til tasterne, når de skal handle.

Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik, der har spurgt 4100 personer i alderen 16-74 år til deres internetforbrug.

I år er det 82 procent af de 16-74-årige - eller fire ud af fem - der har handlet online inden for en periode på tre måneder.

Til sammenligning var andelen 74 procent i 2019 og 79 procent i 2020. Det vil sige, at der er sket en stigning på otte procentpoint på to år. Det er den største stigning siden 2013.

Den store stigning er formentlig udløst af coronakrisen, hvor det i perioder ikke har været muligt at handle fysisk på grund af coronarestriktioner.

Det kan have bidraget til at flytte flere over på internettet for at handle, skriver Danmarks Statistik.

Ældre i front

Særligt i den ældre del af befolkningen er flere begyndt at handle online. Blandt de 65-74-årige er det i år 65 procent, der handler online, hvor det i 2019 var 52 procent. Det svarer til en stigning på 75.000 personer på to år.

Set over alle aldersgrupper er det især tøj, sko og accessories samt færdiglavet mad fra spisesteder, der bliver købt online. Også ting til hjemmet er populært.

Mens 82 procent af befolkningen altså i år er aktive inden for internethandel, så er der 18 procent - eller hver femte - der bruget internettet, men som ikke handler online inden for en periode på tre måneder.

De 18 procent svarer til 700.000 personer.

Danmarks Statistik har fundet flere årsager til, hvorfor de 700.000 personer ikke har handlet online.

Den mest udbredte årsag er, at de foretrækker at handle personligt. Det kan eksempelvis være for at se varen eller være loyal over for butikken.

Den næstmest udbredte årsag er, at de ikke har et behov for at handle online.

Danmarks Statistik har gennemført sin undersøgelse i perioden marts-maj i år.

Coop og Salling ruster sig til digital dyst med nye, hurtige spillere 

Nye onlinetiltag skal løfte Sallings markedsandel fra 20 til 35 procent 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter