FødevareWatch

Aldi får ny millionindsprøjtning fra tyske ejere

Kort inden selskabets nye regnskab, er der blevet tilført et trecifret millionbeløb til Aldi Danmark.

Foto: Christian Lykking/ERH

De tyske ejere af Aldi Danmark har tilført selskabet 297 mio. kr. kort før offentliggørelsen af virksomhedens 2020-regnskab.

Det skriver Retailnews, der af kommunikationschef Louise Wendelbo har fået bekræftet tilførslen.

"Aldi Danmarks igangværende forandringsproces kræver tid og store investeringer. Vi har en ambitiøs vækststrategi, som er afstemt med vores ejere Aldi Nord, og vi har fuld opbakning til arbejdet med at modernisere butiksnettet og de investeringer, det kræver. Så situationen ift. den aktuelle kapitalforhøjelse er den samme som tidligere: Vi investerer massivt i modernisering af vores butiksnet i tråd med vores strategi, og det koster," skriver hun i en mail til RetailNews.

Det er langt fra første gang, at moderselskabet har skudt penge i danske Aldi, og samlet beløber kapitaltilførslerne sig op til over 4 mia. kr., der bl.a. har dækket løbende underskud i kæden samt udgifter til nye butikker.

I et interview med kædens danske chef Finn Tang, er der dog ikke noget, der tyder på, at de tyske ejere er ved at smække kassen i.

"Vi har selvfølgelig brug for kapital i fremtiden, når vi laver butiksinvesteringer, og det er altid bedst, at pengene til lånet kommer hjemmefra," sagde direktøren i februar til FødevareWatch og fortsætter:

"Selvfølgelig er der en forventning om, at vi inden for en årrække er selvfinanseriende, og vi er også på rigtig god vej til det. Indtil da vil vores ejere gerne investere i Danmark og andre lande, der vil investere i mursten, så længe vi kan klare driften selv."

Aldi har i dag en markedsandel på 3,2 pct., og håbet er at komme op på 4-5 pct. Underskuddet for 2019 lød på 512 mio. kr. og var kædens 11. underskud i træk.

Salling Group: Lovgivning om betalingsfrister forvrider dansk konkurrence

Discountkæder ruster sig til ny kamp om kunderne

Salg til detailkæder fører fiskekoncern til ny rekord 

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier