FødevareWatch

Coop henter ny Irma-direktør i Løgismose

Et par måneder efter den store Coop-rokade er der nu kommet navn på den permanente kædedirektør i Irma. Vi skal styrke kundeoplevelsen og varekendskabet i Irma, siger hovedpersonen om skiftet.

Charlotte Nilsson Norby, der er direktør i Løgismose Meyers, overtager d. 16 april jobbet som kædedirektør i Irma. | Foto: PR

Som afløser til forhenværende Søren Steffensen har Coop-ledelsen nu fundet frem til, hvem der skal være Irmas kædedirektør.

Det bliver den 52-årige Charlotte Nilsson Norby, der overtager jobbet efter kommerciel chef Rikke Wolff, der siden slutningen af november har været konstitueret kædedirektør i kæden.

Charlotte Nilsson Norby kommer fra jobbet som direktør i Løgismose Meyers med ansvaret for Løgismose, hvor hun har været i knap tre år.  Her har hun spillet en stor rolle i det samarbejde, som fødevarekoncernen har med Salling Group og særligt Netto, hvor Løgismose-brandet i stor stil forhandles.

Der er masser af paralleller at drage mellem Løgismose og Irma, mener Charlotte Nilsson Norby.

"Hvis man kigger på Irma, er det et ikonisk brand med en markant rolle i dansk dagligvarehandel præcis ligesom Løgismose er. Jeg tager ledelsesfilosofien og ledelsesevnerne med mig derfra," siger hun til FødevareWatch.

Hovedpersonen vil gerne vente lidt endnu med at snakke om de konkrete planer for kæden.

"Jeg skal have snakket med teamet, og jeg er helt sikker på, at butikkerne også har en masse konkrete planer for, hvordan vi kan arbejde i Irma," siger hun og fortsætter:

"Irma har gennem mange år haft et solidt fundament på en række ting som økologi og dyrevelfærd. Det er ikke en hemmelighed, at mange andre i dansk dagligvarehandel forsøger at tappe ind i de værdier, og derfor skal vi forsøge at styrke de områder i kæden fremover. Jeg tror derudover, at vi skal ind og kigge på kundeoplevelsen og styrke varekendskabet."

Skal lede kæde under ny strategi

Før tiden i den kapitalfondsejede fødevarekoncern var Charlotte Nilsson Norby næsten ti år i det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading, der står for private label-indkøb til Coops nordiske detailkoncerner. Derudover har hun en tolv år lang karriere i den globale fødevarevirksomhed Mars bag sig, hvor hun har besiddet jobs i Danmark såvel som internationale stillinger.

"Charlotte har netop den erfaring med og kærlighed til varerne, der er så afgørende i Irma. Kæden skal udbygge forspringet som den mest innovative dagligvarekæde i Danmark med den bedste kvalitet i varer og service," siger Kræn Østergård Nielsen, der er adm. direktør for Coop, i en udsendt pressemeddelelse.

Hun tiltræder d. 16. april som frontfigur for kæden, der i dag har 68 butikker placeret i og omkring hovedstaden.

Hos Løgismose Meyers overtager topchef Jesper Uggerhøj ansvaret for Løgismose-delen som konstitueret direktør, oplyser koncernen til FødevareWatch.

I front for Irma skal den nye kædedirektør forsøge at integrere de strategiske ideer, som Coop-topchef Kræn Østergaard Nielsen har introduceret efter sin tiltræden i efteråret.

Det betyder, at Charlotte Nilsson Norby skal drive Irma mere decentralt, som det også er planen med de øvrige kæder i Coop-regi.

I Irma er der blevet oprettet klynger med flere Irma-butikker under samme butikschef, og det førte i slutningen af 2020 til, at 8 ud af 20 butikschefer blev fritstillet. Som del af det nye setup, er Irma-butikkerne også blevet inddelt i tre geografiske distrikter.

Del af større udskiftning

Tidligere kædedirektør Søren Steffensen var blandt den stribe af direktører, der måtte forlade Coop i forbindelse med rokaden i november.

Udover farvellet til Irma-chefen måtte også koncerndirektør Stina Glavind, konceptdirektør Mikkel Banke Karlsson, supply chain-direktør Nicolaj Boysen, Fakta-direktør John Hornbech Christensen samt HR-direktør Jens Romundstad kigge sig om efter nyt arbejde.

I alt skulle der som del aftopchefens nye plan skæres 70 stillinger væk på hovedkontoret, og modsat skulle der så oprettes 40 nye stillinger ude i de fem kæder.

Alfred Josefsen: Irma skal genfinde frækheden Salg af plantebaserede fødevarer eksploderer i Irma Irma-forandringer fører til flere fritstillelser Hvor efterlader markante skikkelsers afgang Irma og Fakta? Danskere køber gerne lokale fødevarer i krisen 

Mere fra FødevareWatch

Frasalg redder Frellsens bundlinje i hårdt coronaår

Et år med lukkede butikker og manglende kaffesalg til de danske kontorer trækker streger i Frellsens regnskab. Det blev samtidig året, hvor to familiemedlemmer trådte ud af ejerkredsen, og der er dermed sat punktum for et generationsskifte.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier