Tocifret vækst er blevet resultatet af anstrengelserne i hollandske Jumbo Group. Koncernen står bag supermarkedskæden Jumbo og restaurantkæden La Place, og meddeler nu at omsætningsfremgangen rundede 15 pct. i 2020.
Jumbo Group melder således om en 2020-omsætning på 9,7 mia. euro, svarende til godt 72 mia. kr., hvor langt hovedparten stammer fra supermarkederne.
Mens dagligvaresalget samlet set er vokset med 15 pct., har virksomheden oplevet en vækst i onlinesalget på hele 50 pct.
I løbet af året har Jumbo også åbnet 15 nye fysiske butikker i Holland og Belgien, hvilket øger totalen til 687 butikker ved udgangen af 2020. Og forventningerne lyder på yderligere 10 nye butikker i Belgien i år, hvor man i forvejen har otte styks.
De økonomiske ambitioner for 2021 lyder på at bryde salgsmålet på 10 mia. euro, hvilket foruden flere butikker skal ske gennem en udvidelse af onlinekapaciteten og nye leveringscentre.
Jumbo Group har udover det store onlinefokus hos kunderne under årets nedlukninger også oplevet et skifte i salget af mere sunde fødevarer.
Holland lukker ned i fem uger Omsætningen i amerikansk detailkæmpe vokser med 17 procent