Hollandske Jumbo hiver pæn supermarkedsvækst i land

Supermarkeder og restaurantkæden La Place har været en god kombination for hollandske Jumbo i 2020. Vild vækst i onlinesalget.
Foto: PR
Foto: PR

Tocifret vækst er blevet resultatet af anstrengelserne i hollandske Jumbo Group. Koncernen står bag supermarkedskæden Jumbo og restaurantkæden La Place, og meddeler nu at omsætningsfremgangen rundede 15 pct. i 2020.

Jumbo Group melder således om en 2020-omsætning på 9,7 mia. euro, svarende til godt 72 mia. kr., hvor langt hovedparten stammer fra supermarkederne.

Mens dagligvaresalget samlet set er vokset med 15 pct., har virksomheden oplevet en vækst i onlinesalget på hele 50 pct.

I løbet af året har Jumbo også åbnet 15 nye fysiske butikker i Holland og Belgien, hvilket øger totalen til 687 butikker ved udgangen af 2020. Og forventningerne lyder på yderligere 10 nye butikker i Belgien i år, hvor man i forvejen har otte styks.

De økonomiske ambitioner for 2021 lyder på at bryde salgsmålet på 10 mia. euro, hvilket foruden flere butikker skal ske gennem en udvidelse af onlinekapaciteten og nye leveringscentre.

Jumbo Group har udover det store onlinefokus hos kunderne under årets nedlukninger også oplevet et skifte i salget af mere sunde fødevarer.

Holland lukker ned i fem uger  Omsætningen i amerikansk detailkæmpe vokser med 17 procent

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter