FødevareWatch

Burger King-satsning kan bringe plantebøffer til urørte forbrugere

Et øget samarbejde med Unilever kan ifølge nye analyser få plantebaserede fødevarer ud til nye forbrugere i både Østen og Latinamerika.

Foto: PR / Burger King

Da Burger King tidligere på året introducerede sine plantebaserede Whopper-bøffer, var det ikke kun en ny lancering – det vil samtidig kunne ramme helt nye segmenter for plantebaserede fødevarer.

Sådan lyder vurderingen i de seneste prognoser fra analysebureauet Globaldata.

Vurderingen kommer efter, at Unilever kort før jul annoncerede, at koncernen ville udvide sit samarbejde med burgerkæden, som nu ville gøre nye fremstød i både Latinamerika, Kina og Caribien, når det gælder bøffer fra Unilever-ejede Vegetarian Butcher.

Ifølge analysebureauet viser udvidelsen af samarbejdet, at Unilever er "seriøs", når det gælder den nuværende ambition om at ramme ca. 7,5 mia. kr. på salget af plantebaserede fødevarer.

Tidspunktet skulle angiveligt også være det rigtige, hvis man vil gøre indhug i sydamerikanske og asiatiske markeder, hvor covid-19-pandemien har gjort forbruigerne mere miljøbevidste, lyder vurderingen.

"Det kinesiske marked er allerede ekstremt modtageligt overfor plantebaserede kødalternativer, hvor mere end én ud af fem siger, at de køber mindre kød og flere alternativer. Til sammenligning siger over en tredjedel i Brasilien, at de køber mindre kød og 14 pct. siger, at de køber flere alternativer (til kød, red.)," siger forbrugeranalytiker hos Globaldata Ryan Whittaker i en skriftlig kommentar.

Han uddyber, at udfordringerne i jagten på forbrugerne i Sydamerika fortsat centrerer sig omkring tilgængelighed, infrastruktur og prissætning.

Netop derfor vil Unilever være nødt til at ramme markeder og forbrugersegmenter, bredere end de ellers ville – og her vil et samarbejde med Burger King være en solid vej frem, vurderer forbrugeranalytikere.

"Burger King er et almen kendt navn og har været i front på en masse af den senere tids plantbaserede burger-kampagner, som skal tiltrække dem, der er flexitarer og spiser mindre kød," siger Ryan Whittaker.

Unilever sætter tal på plantebaseret målsætning

Beyond Meat udnytter høje kødpriser med rabatter 

Mere fra FødevareWatch

Maltdirektør efter værste år i årtier: "Det er meget ubehageligt"

Udfordringerne har aldrig været større i Sophus Fuglsang Export-Maltfabriks over hundredårige lange virke, som i det seneste år. Det nye regnskab viser største dyk på bundlinjen i topchefens hukommelse. Virksomheden er dog godt polstret, forsikrer han, men han frygter den usikkerhed, som energikrisen lige nu medfører.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier