FødevareWatch

Unilever sætter tal på plantebaseret målsætning

Der kommer flere og flere plantebaserede fødevarer på tallerknerne, og i konglomeratet Unilever sætter man nu tal på forventningerne om, at salget skal udgøre flere milliarder.

Foto: PR / Unilever Food Solutions

Unilever vil øge sit årlige salg af plantebaserede køderstatninger og alternativer til mejeriprodukter til 1 mio. euro - svarende til omkring 7,5 mia. kr. - i løbet af de næste fem til syv år.

Det skriver Financial Times.

I år venter Unilever et salg af køderstatninger og alternativer til mejeriprodukter på 200 mio. euro. Det tal ventes dog femdoblet inden for de næste fem til syv år, lyder forventningerne fra selskabet.

Koncernen oplyser ifølge Financial Times, at Vegetarian Butcher, som Unilever erhvervede for to år siden, oplever en "eksplosiv" vækst.

Direktøren i Unilevers maddivision, Hanneke Faber, mener, at køderstatninger kan være med til at redde planeten.

"Det er det rigtige for verden at regne ud, hvordan vi kan spise mere plantebaseret, i forhold til den mængde dyreprotein der bliver spist i dag. På den måde kan vi undgå at ødelægge planeten," siger han til Financial Times.

Unilever vil fokusere på produkter is og mayonnaise fremstillet uden mælk samt køderstatninger baseret på sojabønner og alger.

Efterspørgslen på producenter af veganske produkter er stigende, hvor flere selskaber er skudt op over de seneste år.

Heriblandt er Impossible Foods, der blandt andet producerer plantebaserede hakkebøffer til Burger King i USA, og Beyond Meat, der udvikler plantebaserede løsninger for McDonald's i USA, mens Nestlé varetager samme opgave for McDonald's i Tyskland.

Amerikansk kødkæmpe klar med europæisk plantelancering

Unilever-formand: Der er mindre forskel på Biden og Trump, end man tror

Unilevers danske kantinesatsninger genstartes efter nedlukninger

Mere fra FødevareWatch

Sløv sagsbehandling bremser fastfoodkædes udvidelse

Fastfoodkæden Sunset Boulevard har i år haft planer om at åbne seks til otte restauranter rundt om i Danmark. De planer er dog blevet skudt til hjørne på grund af lange ventetider på en byggesagsbehandler og byggetilladelser.

EU-lovgivning vil koste fødevarebranchen 140 millioner kroner

Det vil i gennemsnit koste alle fødevarevirksomheder et par tusinde kroner at overgå til nye regler om betalingsfrister og ansvarlig handel. De årlige omkostninger er dog reduceret kraftigt ved dansk beslutning om overimplementering, anslår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Venstre vil åbne restauranter uden coronapas

Som et af fem konkrete forslag til en hurtigere genåbning vil Venstre have åbnet for både udendørs og indendørs servering på restauranter uden coronapas, når der senere på ugen skal forhandles om yderligere åbning af samfundet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier