Vegetarsalget buldrer afsted i dansk detail

Særligt havredrikke sælger som aldrig før, viser en rundspørge blandt Danmarks fire største detailkoncerner. Der rapporteres om en årlig stigning i salget på op til 50 pct.
Foto: Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

De seneste år har plantebaserede og vegetariske fødevarer vundet ind på supermarkedernes hylder, og de danske detailkoncerner kan i dag se markante udvikling i salget i flere kategorier.

Det gælder bl.a. i Rema 1000, hvor kommunikationschef Jonas Schrøder oplyser, at vegetariske og veganske produkter ligger langt over 50 pct. mere salg i år til dato end samme periode sidste år. Det er særligt plantedrikke, is og planteprodukter til aftensmaden, der er de store sællerter.

"Det skyldes en kombination af øget salg samt introduktion af endnu flere varer heriblandt vores private label-mærke Plantekøkkenet, der har været med til at øge efterspørgslen. Det er et mærke, som vi forventer os meget af, da det er letgenkendeligt for kunderne," siger kommunikationschefen.

Plantekøkkenet blev lanceret i oktober og består i første omgang af seks økologiske plantedrikke, som er baseret på havre, ris, soja og mandler. Det er planen, at serien skal udvides med endnu flere produkter.

Nye varer på hylderne

Også i Dagrofa og Salling Group er salget af plantebaserede drikke den store vinder indenfor plantebaserede føde- og drikkevarer.

I Dagrofa er kategorien på et år steget med over 40 pct.

"Vi kan se en tendens til, at interessen for plantebaserede produkter, herunder drikkevarer og yoghurt, er stor. Mange af de store fødevareproducenter har nu også plantebaserede drikke, og det er et tegn på, at markedet vokser i takt med efterspørgslen, som vi også forventer kommer til at stige," oplyser koncernens kommunikationskonsulent, Casper Suk Thorlacius.

I Salling Group oplyser pressechef, Kasper Reggelsen, at der på plantedrikke har været en markant, tocifret vækstrate.

"Der er fortsat en fin fremgang på området, som har været i kraftig vækst i de senere år. Vi kan også se, at det hele tiden kommer nye varer til den plantebaserede kategori," siger Kasper Reggelsen.

Salg til Nord- og Sydjylland

Det har ikke været muligt at få Coops salgstal på plantedrikke isoleret. Lars Aarup, der er analysechef i koncernen, kan dog fortælle, at det generelle salg for hele vegetarkategorien er vokset med 17 pct. sammenlignet med 2019.

Han tror samtidig, at væksten vil forsætte i samme fart i 2021, og at trenden vil sprede sig ud over studiebyer som København, Odense og Aarhus.

"Når jeg ser på erfaringer fra tidligere madtrends, tror jeg, at havredriksalget har potentiale til at brede sig til resten af Danmark næste år. Håbet er, at også Nordjylland og Syddanmark snart vil følge med," siger han.

Ingen af detailkoncernerne sætter tal på, hvor stort salget er i kroner og øre.

Ikke erstatning for mælk

Coop har ligesom Rema 1000 en private label-planteserie, som gik i luften i foråret 2019.

"Vi tager også nye produkter ind for at imødekomme efterspørgslen og udvikle vores sortiment. Udover et godt og bredt sortiment er placering i butikkerne og en god pris altafgørende for salget," siger pressechefen.

Koncernerne ser ikke umidlbart, at det øgede salg af plantedrikker går ud over salget af andre fødevarekategorier.

"Salget kommer trods alt fra et lavt niveau, og det er særligt de sidste 4-5 år, det har taget fart. Vi markedsfører det også mere nu," siger Rema 1000's Jonas Schrøder.

Det synspunkt bakker Salling Groups pressechef op omkring.

"Mejeri falder et par procent hvert år, hvor plantedrikke har trecifrede vækstrater. Det er dog svært at lave et entydigt billede, da al salg er ændret pga. corona. F.eks. er kødsalget steget markant i år, men samtidig er salget af køderstatning ikke faldet. Der købes bare ind mere generelt," siger Kasper Reggelsen.

Coop analysechef: Vegetarmad er den største alderskløft, vi har i dag Restaurantkæde har fremrykket nye koncepter under corona Dansk plantekødsfirma mere end firdobler sit overskud

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu