Dagligvaredivisionen af den amerikanske e-handelsgigant Amazon forsøger nu at grave yderligere markedsandele ud af det hastigt voksende marked for levering af dagligvarer i det corona-ramte Storbritannien.
Det skriver The Guardian.
Fremover vil virksomhedsbenet – der går under navnet Amazon Fresh – give muligheden for gratis levering til sine Prime-abonnenter på alle ordrer over 40 pund, eller rundt regnet 325 kroner, som må have mindst to timers leveringstid. Det vil fortsat koste 25-35 kroner, såfremt kunderne ønsker levering inden for én time.
Coronakrisen har generelt sat et kraftigt blus under markedet for levering af fødevarer til døren.
Det har ikke mindst været tydeligt, hvor flere spillere på markedet har meldt om lange ventetider og udsolgte leveringsdage, efter at premierminister Boris Johnson i krisens tidlige dage opfordrede briterne til at få dagligvarer leveret.
Britisk onlinehandel vokser med 91 procent
Markedsvækst på over 75 pct.
Ifølge The Guardian spår de seneste prognoser om en markedsvækst for onlineindkøb på 76,2 pct. i løbet af 2020. Udviklingen vil sende den samlede markedsværdi op på 19,5 mia. pund, svarende til omtrent 160 mia. kr., i en tid, hvor netop dagligvarelevering er en af de hurtigst voksende forretningsandele hos Amazon.
Det konkluderer landechef for Amazon Fresh UK, Russel Jones, til avisen.
"Vi vil fortsætte med at forbedre oplevelsen med online dagligvarehandel, så millioner af Prime-medlemmer på tværs af Storbritannien vil have adgang til hurtig og gratis levering af dagligvarer ved årets udgang," siger han til avisen.
Amazon ønsker samtidig at udvide sit nuværende dækningsområde, så det i fremtiden vil komme til at dække Prime-abonnenter i Birmingham, Manchester og Edinburgh.