Coops finansdirektør vil gentænke forretningskneb

Der skal tænkes anderledes i kampen for at skabe ny vækst i Coop, mener dagligvarekoncernens finansdirektør.
Foto: Ida marie odgaard / Ritzau / Scanpix
Foto: Ida marie odgaard / Ritzau / Scanpix

Den danske dagligvarebranche har længe kæmpet for at vride ny vækst ud af et i bedste fald stillestående marked.

Oftest har de forskellige aktører måske rakt ud efter de klassiske løsninger i stedet for at tænke nyt, mener finansdirektør i Coop Danmark, Kræn Østergaard Nielsen.

Det fortæller han i et stort interview med Finans.

"I vores branche er det normen, at når der mangler omsætning, sættes priserne ned. Når der så mangler indtjening, sættes priserne op. Måske er det reptil-hjernen, som slår til. Men vi skal kunne holde mange konkurrerende perspektiver kørende på samme tid og finde en intelligent afvejning i hver af dem. Vores branche er under massivt pres fra en sivende volumen i salget, så hos Coop skal vi drive forretningen stadigt mere effektivt," siger han til mediet.

39-årige Kræn Østergaard Nielsen tiltrådte som finansdirektør i Coop Danmark i 2017.

Adskillige butikslukninger sætter spor i Coops 2018 - øjner historisk præstation i 2019

Fakta-chef bliver del af Coops direktion

Finansdirektør: Vigtigste del af Coop-strategi handler om indkøb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter