FødevareWatch

Kvickly indleder samarbejde med Too Good To Go

Som det er muligt i en lang række mindre butikker, der arbejder sammen med Too Good To Go om at mindske madspildet, bliver det nu også muligt for Kvickly-kunder at købe en 'lykkepose' ved lukketid.

Foto: PR-foto Too Good To Go

Madspild er at finde på ret mange læber for tiden, og en god måneds tid efter, at Salling Group sammen med 17 andre initaitivtagere præsenterede det brede initiativ Danmark mod Madspild, som i denne uge er blevet adopteret af miljø- og fødevareministerens tænketank, er Coop også klar med et spildreducerende tiltag.

Af en meddelelse fra Kvickly fremgår det, at man som den første landsdækkende dagligvarekæde har indgået en aftale med Too Good To Go om salg af de såkaldte lykkeposer med overskydende varer fra butikkerne.

"Formålet er at reducere madspildet, og det er typisk brød og kager, der ellers ville blive smidt ud, fordi de ikke er solgt før lukketid og ikke kan sælges dagen efter," hedder det, og i nogle varehuse vil bagervarerne få selskab af lykkeposer med frugt og grønt.

Kvickly tager kampen op mod take-away og måltidskasser

Kvickly har først testet samarbejdet i en række varehuse, og dernæst indgået en landsdækkende aftale.

"Det har været vigtigt for os at finde nye veje for at minimere madspild i vores 71 varehuse. Og vores erfaringer i testen har været så gode, at vi glæder os til, at det nu bliver landsdækkende," udtaler Allan Kristoffersen, kædedirektør i Kvickly.

I september var 68 Kvickly-varehuse med i testen, og der blev solgt 13.600 lykkeposer.

"Der bliver smidt mere end 700.000 tons mad ud i Danmark hvert år. Det skal der laves om på, og vi er derfor utroligt glad for det udvidede samarbejde med Kvickly," siger Daniel Skov Jensen, key account manager hos Too Good To Go.

Det er ikke to uger siden, at Too Good to Go offentliggjorde en anden aftale med Q8, som betyder, at man kan sælge overskudsmad på kædens 107 tankstationer i Danmark.

Fødevareproducenter lover at halvere madspildet

Madspildsapp indgår stort landsdækkende samarbejde

Fødevarerne udgør en stadig større del af Kvickly

Mere fra FødevareWatch

Stor uenighed om omfanget af sexismesager i restaurationsverdenen

Flere restauranter er begyndt at få øjnene op for sexisme- og chikaneproblemer, men der er grundet få indberettede sager uenighed om, hvor stort problemet i virkeligheden er. ”Bare fordi, der ikke kører nogle sager, betyder det ikke, at der ikke er et problem,” siger talsperson fra 3F.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier