Fødevareproducenter lover at halvere madspildet

Et nyt stort partnerskab mellem en lang række af de største fødevarevirksomheder i Danmark lover at halvere spild af mad frem mod 2030, og en række store virksomheder vil for første gang vise forbrugerne, hvor meget de smider ud.

Hver dag bliver der smidt næsten 2000 tons fødevarer ud i Danmark. Men nu går indsatsen mod madspild ind i en ny fase.

I partnerskabet Danmark mod Madspild forpligter flere af Danmarks største fødevareleverandører og butikker sig nemlig på at gøre det, som organisationer mod madspild har efterlyst i årevis: At måle deres madspild, lægge tallene frem og forpligte sig til at smide mindre ud.
Det skriver Politiken.

Firmaernes tal vil blive kontrolleret af en revisor, og forbrugerne vil på en hjemmeside kunne følge med i, om den enkelte producent eller butik lever op til sit løfte om at halvere sit madspild frem mod 2030.

Det nye partnerskab er nytænkende og meget håndgribeligt, mener stifter af bevægelsen Stop Spild af Mad, Selina Juul.

"Vi har haft kampagner og bøger og oplysning om madspild, men nu skal vi videre. Når alle madproducenter går sammen og viser, hvor meget madspild de har, og hvor meget de vil reducere det, så tager de virkelig fat om ondets rod," siger Selina Juul til Politiken.

Initiativtagerne er nogle af de største fødevareleverandører i Danmark.

I alt 17 initiativtagere står bag tiltaget, heriblandt er Salling Group, Unilever, Kohberg Bakery Group, Nestlé, Arla Foods, Naturmælk, Stryhns, Carletti, Peter Larsen Kaffe, HKScan, Alfred Pedersen & Søn og Løgismose Meyers med.

"Det er et ambitiøst tiltag, og jeg er stolt over, at vi og en række af landets største virksomheder vil arbejde tæt sammen om at løse en fælles udfordring. Det kommer til at kræve åbenhed, mod og et stort stykke arbejde at halvere vores madspild. Men der er ingen tvivl om, at vi i fællesskab med vores leverandører, som har tilsluttet sig, øvrige virksomheder og ikke mindst forbrugere kan levere det afgørende skub mod at nå vores ambitiøse målsætninger," udtaler Per Bank, adm. direktør i Salling Group, i en udsendt pressemeddelelse.

"For Nestlé er madspild en del af vores DNA. Faktisk blev vi stiftet på det for 150 år siden, for vi begyndte med at producere kondenseret mælk, der er langtidsholdbar. Det skete med baggrund i, at meget mælk dengang gik tabt. Og i 1930’erne opfandt vi Nescafé, der baserede sig på brug af overskudsbønner fra Brasiliens kaffeproduktion, som den brasilianske regering havde spurgt, om vi kunne være med til at løse," udtaler Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé.

Nestlé har i mange år arbejdet med reduktion af madspild på sine næsten 500 fabrikker i verden, hedder det videre i en meddelelse fra giganten, hvor det også fremføre, at  Nestlés viden om madspild også var i spil, da World Resources Institute for to år siden i København lancerede verdens første fælles standard til måling af madspild.

Som eksempler på sit internationale arbejde på feltet fremhæver Nestlé samarbejdet med sine leverandører i Pakistan, hvor mælkespildet normalt er på ca. 20 pct., inden det når forbrugerne.

"I Nestlés egen forsyningskæde er det nede på 1,4 pct., fordi vi har investeret i kølesystemer og træning til de lokale farmere, som så til gengæld kan levere meget mere frisk mælk til vores produktion," udtaler Henriette Kjær.

I Stryhns kalder man initiativet for et "banebrydende partnerskab", der under overskriften ’Danmark mod Madspild’ skal samle danske forbrugere og virksomheder i kampen mod de ca. 700.000 ton mad, som danskerne årligt smider ud.

"Vi har opstillet nogle ambitiøse mål i Stryhns i forhold til bæredygtighed og mindre madspild. ’Danmark mod Madspild’ er et godt initiativ i forlængelse heraf, hvor vi forpligter os til at halvere vores madspild inden år 2030. Dette er en ambitiøs målsætning, som vi vil opnå via et gensidigt partnerskab igennem hele værdikæden, fra os som producent, til vores kunder og helt ud til vores slutbrugere," udtaler adm. direktør Kristian Kornerup Jensen i en udsendt meddelelse.

Nye regler gør det lettere at nedbringe madspildet i detail

Too Good To Go åbner egen butik

Supermarkeder dyster om at fjerne plastik

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også