FødevareWatch

Kvickly tager kampen op mod take-away og måltidskasser

Med Kvicklys aktuelle madstrategi rykker kæden sig løbende tættere på at forene supermarkedet med et spisested. I løbet af 2019 vil nye conveniencekoncepter se dagens lys, fortæller kædedirektøren.

Foto: Mathias Christensen/Polfoto/Arkiv

Kvicklys direktør siden 2016, Allan Kristoffersen, luftede allerede i april sine tanker om at gøre supermarkedet til et decideret spisested.

Nu kan direktøren så fortælle, at det er rykket nærmere, og at spisestedstankerne for alvor vil manifestere sig i butikkerne i løbet af 2019 og de kommende år frem.

Det sker som et modsvar til kædens største konkurrenter, der tæller discountkæderne og en øget tendens omkring udespisning.

Vi skal være et bedre alternativ til, hvor man ellers spiser en hverdagsaften. Hvis du vælger at gå på pizzeria, skal vi poppe op som et attraktivt alternativ.

Allan Kristoffersen, Kvickly.

"Vores primære konkurrent er discountbutikkerne, og den anden del er de steder, du ellers handler ind til din familie. Det er takeaway og måltidsløsninger. Det er et kæmpe marked, hvor vi ikke snakker om markedsandele, men mere maveandele," siger han.

Det er ifølge ham kædens modsvar til lavere priser og mere udespisning.

"Hvis du besøger en Kvickly inden for det næste års tid, vil vi være endnu mere madinspirerede også med flere forskellige nye madløsninger. Hvis du eksempelvis skal have noget varm mad fra os, behøver du ikke at gå helt ned i butikken for at hente det. Du kan i stedet få det udleveret i starten af butikken. Det er den vej, vores vækst ligger," lyder det.

Del af større strategi

Madstrategien er en del af en overordnet moderniseringsproces, som kæden er midt i. Sidste år omlagde man ti butikker, og i år har man fokuseret på at rulle delelementer ud i de øvrige Kvickly-butikker for så igen at modernisere flere butikker til næste år.

Det fortalte Allan Kristoffersen til FødevareWatch tidligere i oktober, hvor han samtidig gjorde det klart, at tiltagene har været med til at skabe ny kundevækst i kæden.

Skal den positive tendens holde sit momentum, kræver det dog et endnu mere skærpet fokus på madkonceptet.

"Og spørger du igen om et år, vil vi også have fokus der. Grænserne rykker sig konstant. Det, der for et år tilbage var convenience for folk, er det ikke nødvendigvis i samme grad mere," siger han.

Kvickly.jpg

Tilbage i april fortalte han netop om, at de i kæden legede med tanker om at etablere pizzaovne i Kvickly, og det er ved at udmønte sig mere konkret.

"Vi skal være et bedre alternativ til, hvor man ellers spiser en hverdagsaften. Hvis du vælger at gå på pizzeria, skal vi poppe op som et attraktivt alternativ. Vi er ikke der endnu, men vi er godt på vej til at lægge grundstenene til at komme ind på det marked," fortsætter han.

Hvornår tror du, at I har konkrete tiltag i butikkerne, der kan konkurrere den vej?

"Det har vi helt sikkert i løbet af 2019. Jeg tror mange, mange kunder vælger den lette løsning. Vi ved også fra statistikker, at folk spiser mere ude eller får måltider til døren fra forskellige måltidsløsninger. Det er der, vi har et kæmpe potentiale."

Han argumenterer med, at mange tusinder mennesker passerer forbi en Kvickly hver eneste dag, så det derfor vil være oplagt at hente sit aftensmåltid der i stedet for at få den leveret hele vejen hjem.

Bygger løbende på

Tankerne om mere convenience og spisning i Kvickly blev som skrevet også luftet i begyndelsen af året i et interview med FødevareWatch, uden at der siden er sket markante ændringer i butikkerne.

Allan Kristoffersen fortæller nu, at det er en del af en proces, hvor man tager tingene i mindre bidder.

"Kunderne vil opleve, at vi stille og roligt bygger mere oven på. Inden for det næste år, tror jeg, at vi kommer til at have varme måltidsløsninger, du kan hente i butikken og bestille over nettet. De vil opleve, at vi bliver et alternativ til take-away på de lokationer, der er mest attraktive og kundestrømmen er størst," siger han.

"Det næste skridt er at lægge for eksempel spisning i butik oven på. Hvorfor ikke tilbyde den mulighed de steder, det kunne være relevant," fortsætter han.

De investeringer vil komme oven i de investeringer, der omhandler modificeringer af varehusene. Det er endnu for tidligt at sige, hvor store investeringerne bliver.

Irma satser også på hurtig mad

I Irma-kæden, der ligesom Kvickly har hjemme i Coop-familien, fremlagde kædedirektør Søren Steffensen i starten af 2018 visionerne om fremtidens Irma. Der er stort fokus på det urbane liv i storbyen København, og i forlængelse af det også stort fokus på de hurtige måltider og på muligheden for at indtage en kop kaffe i butikken.

Storbystrategien betød fra start, at 11 Irma-butikker i løbet af foråret måtte dreje nøglen om, og inde i butikkerne blev sortimentet slanket markant, mens profilen bliver langt mere måltidsorienteret end tidligere.

Nogle af butikkerne har form af at være en "sofistikeret udgave af 7-Eleven" i ydertimerne og et supermarked i dagtimerne. Det hele drejer sig om et center, der er bygget op om en deli-skranke i midten, der på den ene side betjener de kunder, som kommer ind og køber det hurtige måltid eller tager en kaffe i vinduet, og på den anden side betjener supermarkedets kunder.

Ligesom Allan Kristoffersen rækker Irma-chefens også til visionen om, at danskerne på et tidspunkt skal kunne indtage et godt måltid i deres supermarked, og i Irma skal det være et rigtig godt et af slagsen.

"Vi arbejder frem efter en hypotese om, at Irma skal være den første supermarkedskæde, der får en Michelin-stjerne. Det er ikke sikkert, at det nogensinde bliver virkelighed, men det er målsætningen, at vi når dertil, hvor vi har butikker, der har restauranter tilknyttet. I stedet for at al vores madspild bliver solgt til 50 pct. eller smidt ud, så skal vi da forsøge at bringe det i spil, og det kan da sagtens være gennem vores egen restaurant," sagde Søren Steffensen blandt andet.

Kædedirektør: "Irma skal være den første supermarkedskæde, der får en Michelin-stjerne"

Fødevarerne udgør en stadig større del af Kvickly

Ny strategi skal spare Coop 148 mio kr

Kvickly-direktør melder om ny fremgang efter butiksrenoveringer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier